Honda, Nissan, Toyota gibi araçlarda bulunan CVT şanzıman mı yoksa Volkswagen, Skoda, Seat gibi araçlarda bulunan DSG şanzıman mı? Hangisi daha iyi? Artıları ve eksileri neler?
cvt, japon arabalarında yaygındır. hibritlerin olmazsa olmazıdır. karmaşık olmayan yapısı ve kolay kolay dağılmaması avantajıdır. gaza bastığınızda devri sabit tutarak hızı arttırır; bu da yakıt tüketimini düşük tutsa da performansı tam veremez. kullanım amacınız ve stilinize göre dezavantajlı veya avantajlı olabilecek bir şanzımandır.
dsg volkswagen’lerde bulunur. çift kavrama sistemi olduğu için sonraki vitesi her zaman hazır tutar; bu yüzden vites geçişleri çok hızlıdır ama çift kavrama sistemi komplike olduğundan çok çabuk dağılabilir veya büyük arızalar verebilir. masrafından dolayı illallah edersiniz. örnek verip dsg nin masrafının korkunçluğunu anlatmak istersem.
Çok hız yapmam, şehir içi takılırım, şehir dışında da hızımı sabitler 110 – 120 ile giderim, aile babasıyım, işin ekonomisi de önemli diyorsanız cvt’nin eline su dökülemez.
Genç adamım, gazlayacağım, seri süreceğim diyorsanız açıkçası yine dsg tercihiniz olmamalı. normal bütçede bir araç alacaksanız peugeot’nun eat8’i bana göre daha başarlıdır, bütçenizi artırdıysanız volvo’nun geartronic’i, mercedes-benz’in 9g-tronic’i, hele hele audi deki zf8’in eline kimse su dökemez.
zf8’i bmw de kullanıyor ama şanzıman ilk çıktığında audi a8’de kullanıldı ve tanıtıldı. tüm rs’lerde s8plus; a8, a7, a6, q8, q7’de zf8 vardır.
şanzımana göre araba modeli seçilecekse, bu bağlamda kriterlerin konfor, dayanıklılık ve sürüş hissi etrafında şekillenmesi gerekir
konfor:
çift kavramalılar > cvt=tork konvertürlü
modern tork konvertörlüler hayvan gibi vuruntulu çalışıyor. zf 8hp ve eat6 ve türevleri.
cvt de mi vuruntulu peki? hayır ama modern cvt’ler tork konvertörlü olarak çalıştığı için ilk gaz tepkilerinde ve tam durmaya yakın durumlarda tork konvertörünün killitlenip açılmasını hissedebiliyosunuz. bu bağlamda en pürüzsüz olanı düzgün kalibre edilmiş çift kavramalılar.
dayanıklılık:
tork konvertör = cvt > çift kavramalılar
yapısal olarak en dayanıklıları tork konvertörlüler ve cvt gibi gözükse de, sorun çıkarma riski, özellikle her gün sıkışık trafiğe giriliyorsa, vardır. ve çift kavramalılara göre çok daha masraflıdır.
sürüş hissi:
çift kavramalılar > tork konvertörlü > cvt
sonuç:
uzun süre kuru-ıslak çift kavrama (dsg, getrag), tork konvertörü(zf8 hp) kullanmış ve bir problem yaşamamış biri olarak; tercihimi, yaşattığı güzel hislerden dolayı çift kavramalılardan yana kullanırım. sorunsuzluk anlamında bana kalırsa hepsi risk barındırıyor ve olası bir sorunda en maliyetlileri tork konvertörlüler ve cvt şanzımanlardır.
ikisini de kullanan biri olarak
dsg – 2015 audi a3 sedan
– 2. yılında şanzıman komple dağıldı. yolda kaldım, çekici üstünde yetkili servise gittim. tam bir rezillikti. şanzımanın tamamı değişti. 30.000 tl masraf. iyi niyetten yırttık.
-vites değiştirme mekanizması değişti. 4800 tl. bedelsiz değiştirdiler.
– kronik olarak frenleme yaparken 4’ten 3’e geçişlerde inanılmaz bir tekleme mevcut çoğunda.
-dsg’nin alt devirlerde yüksek vites geçişleri ile dpf’ye olan etkisini, dpf arızasında 18.000 tl’den 46.000 tl’ye kadar olan masrafını saymıyorum. (aşırı kurum bağlatma, seramik çatlama, rejenerasyon vs)
– yağlama – kuru sistem arasında değişen bir şey yok ikisi de bozuluyor.
+ çok seri, geçişler asla hissedilmez, küçük bir azınlıktaysanız bozulmaz,
+ tüm olumsuzluklarına rağmen konforuna bir kere alıştıysanız geçmiş olsun. bırakası gelmez. bıraktıysa gider, bir daha alır.
cvt şanzıman -2004 mini cooper
– ilk kalkışta gazı köklerseniz devir direk 4000’e sabit şekilde dayanır, as900 gibi bağırır ama ahım şahım yol almazsınız..
– seri değildir, hazırda bekleyen bir kavrama sistemi yoktur. komplike değil, basittir.
+ vites geçişlerini yine hissetmezsiniz. ama bir dsg değil.
+ kolay kolay bozulmaz. dağ-bayır gez, nasibim buymuş der efendi efendi vitesleri geçirir.
+ arıza maliyetleri dsg’ye göre çok çok düşüktür.