Paris, Avrupa kıtasında elektrik skuter kiralama hizmetini yasaklayan ilk başkent olacak. Yasak kişisel skuterleri kapsamıyor
Fransa’nın başkenti Paris’te elektrikli skuter kiralama hizmeti veren Dott, Lime ve Tier Mobility şirketlerine başkent sokaklarındaki skuterleri toplamaları için verilen yasal süre 31 Ağustos gece yarısı dolacak.
Şirketlerin kentte 2 bin 500 park alanında 15 bin skuterle sunduğu hizmet özellikle turist ve gençlerin ulaşım tercihleri arasında yer alırken, söz konusu araçlar caddelere bırakıldığı, yaya geçişlerini engellediği ve kazalara yol açtığı için tepkilere yol açıyordu.
Paris’te elektrikli skuter kiralama hizmetinin devam edip etmemesi için nisanda yapılan referandumda yüzde 89,3 “hayır” çıkmıştı. Referanduma katılım 7,45’le sınırlı kalmıştı.
Avrupa’da yasağı getiren ilk kent
Böylece Paris, Avrupa kıtasında elektrik skuter kiralama hizmetini yasaklayan ilk başkent olmuştu. Yasak kişisel skuterleri kapsamıyor.
Fransa’da yılda 2,5 milyon kişi, Paris’te ise ayda 400 bin kişinin elektrikli skuter hizmetinden yararlandığı tahmin ediliyor.
Paris’in Sosyalist Belediye Başkanı Anne Hidalgo, referandumda “hayır” oyu için kampanya yürüterek, skuterlerin kaldırılmasının başkentte “rahatsızlığı” azaltacağı görüşünü dile getirmişti.
Skuterler kademeli olarak sokaklardan kaldırıldı
Ağustos ayından bu yana, 15 bin skuter tamir edilerek, başka şehirlere gönderilmek üzere kademeli olarak sokaklardan kaldırıldı.
Alman Tier şirketi tarafından üretilen 5 bin skuterin üçte biri Paris bölgesinde, Marne-la-Vallée veya Saint-Germain-en-Laye çevresindeki 80 yerleşim biriminde hizmet vermeye devam edecek. Geri kalanı ise ağırlıklı olarak Almanya’ya gönderilecek.
Dott şirketi skuterlerini Belçika ve Tel Aviv’e gönderirken, Lime’ın skuterleri artık Lille, Londra, Kopenhag ve birkaç Alman şehrinde hizmet verecek.
Kaliforniyalı şirket Lime’ın halkla ilişkiler müdürü Xavier Miraillès gazetecilere yaptığı açıklamada, Paris bölgesinin tamamı için “skuter sayfasını kapattık” dedi.
Hizmetin kullanıcılarından Valérie Rinckel, “Bu beni üzüyor çünkü bu şekilde dolaşabilmenin, arabada giderken trafikte sıkışıp kalmanın stresi olmadan sağdan sola gidebilmenin çok güzel olduğunu düşünüyorum.” dedi.
Öte yandan bu konuda farklı düşünen Anass Eloula ise “Tekrar bisiklete binmenin ya da insanların otobüse veya toplu taşıma araçlarına binmesinin daha güvenli olduğunu düşünüyorum” ifadesini kullandı.
Başkentte skuter kiralama hizmeti veren şirketlere göre, Paris’te 2022 yılında yaklaşık 400 bin kişi dolaşmak için bir skuter kullandı.
Skuter için alternatif ne?
Operatörler, müşterilerinin halihazırda herkes tarafından kullanılan kiralık bisikletlere geçmesine güveniyor, bu da en azından bu şirketlerin şimdilik işten çıkarmalardan kaçınmalarını sağlayacak.
Bu arada bazı düzenli kullanıcıların ise bir skuter satın almayı ya da elektrikli motosiklet, moped ve skuter dağıtım şirketi Volt’un çarşamba günü duyurduğu gibi alternatif bir günlük, yarım günlük ya da haftalık kiralama teklifinden yararlanmayı tercih edebilir.
Şirketin kurucusu Grégory Coillot gazetecilere verdiği demeçte “Bu hiç de self-servis değil” dedi.
İstanbul’da 5 ilçede, yaya yoğunluğundan dolayı elektrikli skuterlere hız sınırı getirildi
Bu arada İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Ulaşım Koordinasyon Merkezi (UKOME) toplantısında, 5 ilçede, yaya yoğunluğundan dolayı elektrikli skuterlerin hızı saatte 12,5 kilometreye düşürüldü.
UKOME toplantısı, İBB Genel Sekreter Yardımcısı Buğra Gökce’nin başkanlığında Çırpıcı Sosyal Tesisleri’nde gerçekleştirildi.
Toplantıda, özellikle özel eğitim kurumlarında, çeşitli mazeretlerle ek hizmetler gerekçe gösterilerek UKOME tarafından belirlenen okul servis taşımacılığı tarifesinin çok üzerinde ücret talep edilmesi görüşüldü.
Bu kapsamda, mevcutta kilometreye göre belirlenen ancak ek konfor hizmetleri nedeniyle farklı tarife uygulayanların, velilerin talepleri doğrultusunda UKOME standartlarında ve fiyat tarifesinde servis hizmeti vermesi zorunluluğu getirildi.
Karar kapsamında, Öğrenci ve Servis Taşımacılığı Yönergesine, “Taşımacılar, ek hizmet talep etmeyen ve UKOME standart ve tarifeleriyle taşımacılık talep eden öğrenci velilerinden gelen taşımacılık talebini karşılamak zorundadır.” ibaresi eklendi.
Buna uymayanlara ise ceza uygulanmasına karar verildi.
Skuterlerin hızı saatte 20 kilometreden 12,5 kilometreye indirildi
Toplantıda, elektrikli skuterlerin hız sınırı da görüşüldü.
Kadıköy, Şişli, Beşiktaş, Beyoğlu ve Fatih ilçelerinin yaya yoğunluğu fazla olan hassas bölgelerinde saatte 20 kilometre olan elektrikli skuterlerin hız sınırının, saatte 12,5 kilometre olarak düzenlenmesine karar verildi.
Toplantıda, T5 Eminönü-Alibeyköy Cep Otogarı tramvay hattına ücretsiz aktarma teklifi de kabul edildi.
Kaynak: euronews