Türkiye’yi otomotivden vergi alan bir ülke konumundan çıkarıp, otomotiv üretim üssü olmasını sağlayacak projeyi anlatan ODMD Başkanı Bozkurt, “10 yılda kademeli olarak ÖTV sıfırlanırsa, iç pazar 2 milyonu geçer, 500 bin olan istihdam 750 bine çıkar, yatırım gelir ve ikinci el araç ihracatı nedeniyle 10 milyar dolar daha cari açık kapanır” dedi.
İstanbul’da düzenlediği toplantıda yeni ismini açıklayan Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD), otomotiv sektörünün 11 aylık verilerini ve kısa, orta ve uzun vadeli beklentilerini de anlattı. Toplantıda ilk olarak sektöre dair verileri açıklayan ODMD Genel Koordinatörü Dr. Hayri Erce, “Türkiye toplam Pazar satışları, 2022 yılı Ocak-Kasım döneminde yüzde 1,0 oranında azalarak 668.063 adet olarak gerçekleşti. Otomobil satışları, yüzde 2,4 oranında azalıp 505.886 adet, hafif ticari araç pazarı da yüzde 3,4 artıp 162.177 adet oldu” dedi.
Matrah düzenlemesi beklentileri karşılamadı
Daha sonra Türkiye otomotiv sektörünün kısa, orta ve uzun vadeli beklentilerini açıklamak için sahneye gelen ODMD Yönetim Kurulu Başkanı Ali Haydar Bozkurt, “Kısa vadeye baktığımızda geçtiğimiz günlerde yapılan matrah güncellemesi ne sektörün ne de müşterinin beklentisini karşılamadı. Nitekim araçların ÖTV’siz fiyatı sürekli artış eyliminde. Dolayısıyla lüks otomobilde, ülkemizde üretilen bir otomobilde yüzde 80’lik dilime giriyor. Bu yüzden matrah tutarlarındaki artışların etkisi sınırlı oldu” diye konuştu.
1.6 litre motora göre değerlendirme değişmeli
Orta vadeli beklentilerinden de bahseden Bozkurt, “Otomotiv, gelişen teknolojilerle beraber bizim şu anda kullandığımız ‘1.6 litre motor hacminin üstü lükstür, altı değildir’ noktasının dışına çıktı. Biz bu sistemi değiştirelim ki, hem daha adil bir vergi sistemine hem de yeni teknolojiye sahip otomobillere sahip olalım. Tüketicinin yeni teknolojiye sahip bir aracı olduğu zaman daha çevreci ürünler kullanmış olacak. Hatta yakıt tüketimi konusunda da daha verimli araçlara kavuşmuş olacağız” değerlendirmesinde bulundu.
Üretim üssü haline gelebiliriz
“Türkiye’de otomotiv ekosistemine uzun vadeli baktığımızda, herkes ÖTV’nin kaldırılmasını talep ediyor” diyen Bozkurt, “Ancak bunun bir günde yapılamayacağı bir gerçek. Aynı zamanda mevcut araç envanterinin değeri düşer ve filo gibi envanter yöneten şirketlere milyonluk zarar verir. Biz de uzun vadede ÖTV’yi nasıl kaldırabiliriz diye kapsamlı bir çalışma gerçekleştirdik. Bu sayede ülkemiz artık ‘otomobil üzerinden yüksek vergiler alan bir ülke’ şeklinde anılmaktan çıkar, yeni teknolojiler için bir üretim üssü haline gelebilir” ifadesini kullandı.
ODMD’nin 2023-2034 yılları arasını kapsayan ‘ÖTV’yi sıfırlama’ senaryosunun muhtemel sonuçları
PAZAR
– ÖTV oranlarında kademeli bir indirim senaryosunda, Otomobil + HTA pazarının 2034’e kadar 2,25 milyon adede kadar ulaşma potansiyeli vardır.
– Otomobil pazarının 1,5 milyon adedin üzerine çıkabilmesi olasılık dahilindedir.
– Bin kişiye düşen otomobil sayısı 219 adetten 365 adedin üzerine çıkacaktır.
İHRACAT
– Daha fazla marka/model üretimi mümkün olacak, otomotiv ihracatını 2 milyon adede ve 30 milyar dolar seviyelerinden 50 milyar dolar üzerine çıkarma imkanı olacaktır.
ÜRETİM
– Türkiye Otomotiv Sanayi’nin rekabetçiliğini artıracak olup 2 milyon adet olan üretim kapasitesinin 3 milyon adede çıkarılabilme imkanını sağlayacaktır.
İSTİHDAM
– Şu anda 500 bin olan istihdam yüzde 50 artışla 750 bine ulaşabilir.
ARAÇ PARKI
– 2. el araç ihracatı araç parkımızı gençleştirecektir ve yılda 10 milyar dolar daha cari açığın kapanmasına katkıda bulunabilecektir.
– MTV gelirlerinin 2034 yılına kadar toplam 15-20 milyar TL artacağı öngörülmektedir.
YATIRIM
– Ani vergi ve strateji değişiklikleri gibi belirsizlik ortadan kalkacak ve yatırımcılara güven verecek. Özellikle Çinli araç üreticilerinin Avrupa pazarına giriş yapmakla ilgili gümrük tarifesi ve lojistik konusunda sıkıntı yaşıyor. Bu konuda ülkemiz Çinli otomobil üreticileri için en uygun üretim üssü olarak öne çıkıyor.