OSD Başkanı Eroldu: Tüm otomobiller 80 ve üzeri vergi dilimine girmiş durumda artık. Bu da aslında gerçek ihtiyaç sahiplerinin mobiliteye ihtiyaçlarının erişimlerini zorlaştıran bir durum. Niye Türk otomotiv sanayinde yerli otomobil payı yüzde 40’ların üzerine geldi? 2022 yılında 45, 50, 60, 70, 80 baremlerine geçildi. Ondan sonra da zaten otomotiv sanayinde Türk üreticilerin, yerli üreticilerin payının azaldığını görüyoruz.”
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD), 2023 yılının ocak-haziran dönemine ait üretim ve ihracat adetleri ile pazar verilerini açıklamak için basın mensuplarıyla buluştu. Toplantıda konuşan OSD Başkanı Cengiz Eroldu, “Toplam otomotiv üretimi bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 13 artarak 735 bin 231 adede ulaştı. Otomobil üretimi ise yüzde 21 artarak 462 bin 401 adet olarak gerçekleşti. Bu dönemde, otomotiv sanayisinin kapasite kullanım oranı yüzde 74 olarak gerçekleşti” değerlendirmede bulundu.
İlk altı aylık ihracat 17.7 milyar dolar
“İnşallah bu rakamlar bizi 1,5 milyon adetlik bir toplam üretime doğru taşıyacak” diyen Eroldu, “Aynı paralelde ihracat adetlerimizin de bu sene 500 bini geçtiğini görüyoruz. Burada da bir milyonun üzerinde bir ihracatla seneyi kapatacağız gibi duruyor. Tutarda da önemli rakamlar göze çarpıyor. İlk 6 aylık ihracatımız 17.7 milyar dolara ulaştı. Bu da geçen seneye göre yüzde 15’lik bir artışa tekabül ediyor. Bu sonuçlar aynı zamanda otomotiv sanayinde Türkiye ihracatında bir numaralı konuma tekrar sağlam bir şekilde taşımış oldu” diye konuştu.
Perakende müşterisi çok kuvvetli
Eroldu, “Türkiye pazarı Avrupa pazarının da çok çok üzerinde yüzde 55’lik bir artışla kapattı ki toplamda 581 binlik bir adete ulaştık. Bu da oldukça Türkiye’de güçlü bir talebin varlığını bize gösteriyor. Otomotiv pazarını da ikiye ayırmak lazım. Bir perakende müşterilerinin olduğu bir de kurumların olduğu pazar. Şu anda perakende çok kuvvetli olduğu için kurumsal tarafa satış çok fazla olmadı büyük ihtimalle ilk 6 ayda. Ben Türkiye’de öyle yani para bitti, müşteri olmayacak diye bir şey olacağını düşünmüyorum. Türkiye zengin ve güçlü bir ülke” dedi.
Genel bir değerlendirme yaparsak Türkiye’de gördüğümüz başka bir durum olduğunu söyleyen Eroldu şöyle konuştu: “Tüm otomobiller 80 ve üzeri vergi dilimine girmiş durumda artık. Bu da aslında gerçek ihtiyaç sahiplerinin mobiliteye ihtiyaçlarının erişimlerini zorlaştıran bir durum. Niye Türk otomotiv sanayinde yerli otomobil payı yüzde 40’ların üzerine geldi? 2022 yılında 45, 50, 60, 70, 80 baremlerine geçildi. Ondan sonra da zaten otomotiv sanayinde Türk üreticilerin, yerli üreticilerin payının azaldığını görüyoruz.”
Yerli araç payı yüzde 34
2023’ün ilk 6 ayında toplam pazar, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 55 artarak 581 bin 109 adet düzeyinde gerçekleşti. Bu dönemde, otomobil pazarı da yüzde 55 oranında artış sağladı ve 429 bin 870 adet oldu. Ticari araç pazarına bakıldığında ise yılın ilk 6 ayında, bir önceki yılın aynı dönemine göre toplam ticari araç pazarında yüzde 55, ağır ticari araç pazarında yüzde 43, hafif ticari araç pazarında ise yüzde 58 büyüme sağlandı. 2023 yılı ocak-haziran döneminde, geçen yılın aynı dönemine göre otomobil satışlarındaki yerli araç payı yüzde 34, hafif ticari araç pazarında yerli araç payı ise yüzde 51 olarak gerçekleşti.