Avrupa’da otomobil satışları, arz sorunları nedeniyle dibe vurdu. Tedarik zinciri darboğazları,enflasyon, yeni otomobil satışlarını rekor seviyede düşürdü.
Enflasyon, tedarik zinciri darboğazları, bazı ülkelerde artan koronavirüs vakaları, devam eden çip sıkıntısı ve arz sorunları Avrupa otomobil piyasasını da vurdu. Arz sıkıntılarına yol açan tedarik zinciri darboğazları ve otomotiv endüstrisini baştan aşağı etkileyen rekor enflasyon nedeniyle zor günler geçiren Avrupa otomotiv endüstrisi, 1996 yılından bu yana en kötü günlerini yaşıyor.
Son 26 yılın en kötüsü
Son 26 yılın en kötü Haziran ayını geçiren otomobil piyasasındaki yavaşlama sürüyor. Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği tarafından açıklanan verilere göre, yeni otomobil satışları Haziran ayında yüzde 17 oranında düşerek 1,07 milyona geriledi. Bu düşüşten en çok etkilenen, satışlarında geçen yıla göre yüzde 24 düşüş yaşayan Volkswagen AG oldu.
Hammade, enerji ve maliyet…
Volkswagen AG ve Mercedes Benz AG, geçen ay yarı iletken kıtlığındaki sorunların azalmaya başladığını açıklamış olsalar da üretimde yaşanan artışın showroomlara yansıması ve bayilerin sipariş defterlerini uygulaması önemli bir zaman gerektiriyor. Üreticiler aynı zamanda araç fiyatlarındaki artışlar üzerinde olumsuz katkısı bulunan hammadde ve enerji maliyetleriyle de boğuşuyor.
Tedirik sıkıntısı devam edecek
İngiltere merkezli LMC Automotive’in yaptığı açıklamaya göre, otomotiv endüstrisinin tedarik kısıtlamalarının yakın zamanda üstesinden gelmesi mümkün gözükmüyor. Açıklamada, ekonomik görünümün bozulmasıyla son aylarda yavaşlayan talebin de sektör için olumsuz bir durum oluşturduğu belirtiliyor. Avrupa otomotiv endüstrisinin, tedarik kısıtlamalarının yakın zamanda üstesinden gelmesi mümkün gözükmüyor.
Yine de, Almanya ve İngiltere dahil olmak üzere büyük pazarlardaki satışlar, bir yıl öncesine göre bu ay bir büyüme gösterebilir. Son 12 aydır istikrarlı şekilde düşüş yaşayan sektörde bir toparlanma beklentisi doğuran bu tahmin, özellikle 2022 yılının ilk yarısında yaşanan kayıpları telafi etmekten uzak gözüküyor. LMC Automotive, Batı Avrupa binek otomobil teslimatlarının bu yıl yüzde 6,3 oranında düşerek 9,92 milyona gerileyeceğini tahmin ediyor. LMC Automotive’in Ocak ayı tahmini, satışların neredeyse yüzde 9 oranında artacağı yönündeydi.
Ukrayna savaşı daha da tetikledi
Ukrayna Savaşı nedeniyle ortaya çıkan enerji kıtlığının daha da kötüleşmesi riski, otomotiv endüstrisinin geleceğiyle ilgili bir tahmin yapmayı güçleştiriyor. Kanada merkezli yatırım bankası RBC Capital Markets’ın Avrupa Otomobil Piyasası Analisti Tom Narayan, asıl tehlikenin Almanya için geçerli olduğunu belirtiyor. Bunda, otomobil bileşenleri için kullanılan plastiği üretmek için faaliyet gösteren Alman fabrikalarının enerji kıtlığı ve tedarik zinciri sorunları nedeniyle kapanma ihtimalinin büyük etkisi bulunuyor. Otomobil üreticileri, satışların düştüğü bu dönemde, daha yüksek fiyatlar talep ederek ve en pahalı ve karlı modellerine odaklanarak kayıplarını telafi etme yolunu seçiyor. Ancak enflasyonun artmaya devam etmesi ve tüketicilerin harcamalarını kısmasıyla bu strateji de her an işe yaramaz hale gelebilir. VW CEO’su Herbert Diess, geçen hafta verdiği röportajda, gelecek yılın görünümü konusunda temkinli olduklarını söylemişti. Diess, 2023 yılında da bugün yaşanan istikrarsızlığın tüm dünya için devam edeceğini öngördüklerini belirtti.