“Türkiye’de taşın altına elini koyacak sanayici her zaman var” diyen OSD Başkanı Yenigün, “Mikroçip üretimi konusunda yatırımcı ve para konusunda bir sıkıntımız yok. Bizim bilgiyi aramamız ve bilgiyi üretmemiz lazım” dedi.
Son dönemde herkesin konuştuğu ve özellikle otomotiv üretimine olumsuz etki eden konuların başında mikroçip üretimi geliyor. Yarı iletken maddeden kaynaklı neredeyse tüm markalar otomotiv üretimlerine ara verdi ya da üretimlerini azalttı. Bu da Türkiye’de olduğu gibi dünya otomotiv pazarında ciddi arz sıkıntısı meydana getirdi. Bu sorun arz sorunuyla birlikte de otomobil fiyatların artmasına da neden oldu.
Çok basit bir örnekle; aynaların otomatik açılıp kapanmasının bile yarı iletken çiplerle olduğunu düşünürsek, günümüzde hareket eden bilgisayara dönüşen ve dönüşmeye devam eden bir otomobil için mikroçiplerin hayati öneme sahip olduğunu anlarız. Mikroçip hadisesi bu kadar önemli ve gündemde iken herkesin aklına şu soru geliyor: “Türkiye mikroçip üretebilir mi?”
Bilgiyi aramamız ve üretmemiz lazım
Gündemi değerlendirmek ve Türkiye otomotiv pazarının durumunu açıklamak için bir grup gazeteciyle online toplantıda buluşan Otomotiv Sanayicileri Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Haydar Yenigün’e “Türkiye’de mikroçip üretim tesisi kurmak için yatırımcı var mı?” sorusunu yönelttim.
Mikroçip üretebilmemiz için iki şeye ihtiyacımız olduğunu söyleyen Yenigün, “En önemlisi bilgiye ihtiyacımız var. İkincisi de o bilgiyi gerçekleştirecek, hayata geçirecek yatırımcıya ihtiyacımız var. Türkiye’de yeterince bu iş için elini taşın altına sokmak isteyen sanayici var. Ben paramız olmadığını da düşünmüyorum, paramız da var ama bilgi (know-how) dediğimiz konu orayı sıkıntıya sokuyor. Bizim yatırımcı aramak dışında esasında bilgi (know-how) aramamız şart” dedi.
Türkiye’ye yeni yatırım gelecek
Türkiye’ye yatırım gelir mi, gelmez mi? konusuyla ilgili de açıklama yapan Yenigün, “Türkiye’de bir çok yerde olmayan çok değerli üç tane şey var. Çok yüksek kalibre üretiyoruz. Hatta Avrupa kalitesinin üzerinde kalitede üretiyoruz. Çok esneğiz. Özellikle tedarik sanayindeki bu sıkıntıları Türkiye’deki firmalar kadar başarılı yöneten ben hiçbir ülke bilmiyorum. Ve de tabii ki çok verimliyiz. Verimli olmak demek esasında her zaman var olan bir sistemden en yüksek katma değeri oluşturmak. Bu üç nedenden dolayı ben Türkiye’ye yeni markaların yatırım yapacağını düşünüyorum” diye konuştu.
TOPLAM OTOMOTİV ÜRETİMİ YÜZDE 8 ARTTI
OSD’nin açıkladığı Ocak-Eylül verilerini göre, yılın ilk dokuz ayında otomotiv üretimi bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 8 artarak 921 bin 619 adet, otomobil üretimi yüzde 1 azalarak 571 bin 108 adet olarak gerçekleşti. Aynı dönemde, otomotiv ihracatı adet bazında yüzde 9 artarak 671 bin 674 adet olurken, otomobil ihracatı ise yüzde 4 azalarak 401 bin 437 adet oldu. Bu dönemde, toplam pazar geçen yıla göre yüzde 15 artarak 582 bin 83 adet düzeyinde gerçekleşirken, otomobil pazarı yüzde 12 oranında arttı ve 434 bin 800 adet oldu.
XXXXX
Şarj edilebilir Lexus Mart’ta yollarda
Elektrikli motoruyla 98 kilometre menzil sunan yeni Lexus NX, Türkiye’de 300 bin TL civarında vergi teşvik avantajla Mart ayında satışa çıkacak.
Lexus markasının D SUV sınıfındaki temsilcisi NX yenilendi. Markanın ilk plug-in hibrit modeli olan yeni NX, tasarım, performans ve teknoloji açısından yenilikçi bir yaklaşımla üretildi. NX 450h+ ismiyle üretilen modelin hibrit sistemi, dört silindirli 2.5 litrelik hibrit motoru, 134 kW ön elektrik motoru ve 40 kW arka elektrik motoruyla kombine edildi.
300 BİN TL VERGİ AVANTAJI
309 beygir güç üreten ve 0-100 km/s hızlanmasını 6.3 saniyede tamamlayan şarj edilebilir yeni NX ilgili konuşan CEO ve Yönetim Kurulu Başkanı Ali Haydar Bozkurt, “Türkiye’de hibrit ve plug-in hibrit yani şarjlı hibrit seçenekleriyle satışa sunulacak olan Yeni NX’in, premium segment kullanıcılarının da büyük beğenisini kazanacağına inanıyoruz. Bununla birlikte filo firmalarının da markamıza ilgisi büyük ve yeni NX için ön sipariş görüşmelerine şimdiden başladık. Aynı zamanda Türkiye’de şu anki hibrit vergi teşviğinden faydalanan NX için şu anda 300 bin TL civarında bir vergi teşvik avantajı bulunuyor” dedi.
YENİ NX’İN BAZI ÖZELLİKLERİ
- Ortalama yakıt tüketimi 100 kilometrede 0.9-1.1 lt.
- Adını “binicinin dizginleri kullanarak atını kontrol etmesini anlatan” Japonca bir kelimeden alan Tazuna kokpit konsepti, “eller direksiyonda, gözler yolda” anlayışıyla sezgisel bir sürüş sağlıyor.
- 545 litre bagaj hacmi
- Elektrikli bagaj kapağı ortalama olarak sadece dört saniye civarında açılma ve kapanma süresine sahip.
- 9.8 inç dokunmatik ekran veya sınıfındaki en büyük ekranlardan biri olan 14 inç yüksek çözünürlüklü ekran tercih edilebiliyor.
- 17 hoparlörlü Mark Levinson Premium Surround Sistemi
- Sürücünün araca yaklaşmasıyla birlikte kapı kolları, yer aydınlatmaları ve gündüz farları yanmaya başlıyor ve kapı açıldığında gösterge paneli ışıkları yanıyor.
- Güvenli Çıkış Asistanı özelliği sayesinde kapı açma anında arkadan bir araç, motosiklet veya bisiklet geldiğinde bunu algılayarak kapının açılması önleniyor.
XXXXX
TOGG satış sonrasını büyütecek
Türkiye’nin otomobili TOGG’un üretilmesinin satış sonrası sektörüne etkisiyle ilgili konuşan Motor AŞİN CEO’su Saim Aşçı, “Ülkemiz otomobil endüstrisinde yedek parça sektörü her yıl ortalama 3 milyar Euro’dan fazla ihracat gerçekleştiriyor. TOGG projesi kapsamında üretilecek otomobillerin ihtiyaç duyacağı tüm komponentleri geliştirecek, OEM ve eşdeğer parça statüsünde üretim kabiliyetine sahip birçok yerli markayla pazarın 2 kat büyüme potansiyeli var” dedi.
Sektör 5 yılda hızla dönüşecek
Aşçı, “Karoserden yürüyen aksama, janttan şanzımana, camdan lastiğe, bataryaya, motor ve şanzımana her alanda parça geliştirebilen ve üretebilen yerli markalarımız mevcut. Bu nedenle üretime geçişle birlikte girişimin maksimum 5 sene içinde otomotiv satış sonrası ekosistemini ve yedek parça sektörünü hızla dönüştüreceğini öngörüyoruz” değerlendirmesinde bulundu.
Toyota’nın yeni mobilite ürünü: C+walk T
Toyota “bir mobilite şirketi” olma yolundaki yeniliklerinden biri olan C+walk yürüyüş alanı mobilite serisinde, C+walk T’yi tanıttı. Bu ürün, öncelikli olarak Japonya’daki Toyota yetkili satıcılarında yer alacak. C+walk T, kullanımı kolay, üç tekerlekli, ayakta duran bir elektrikli mobilite aracı olarak dikkat çekiyor. Kullanımı kolaylaştırmak adına dik yokuşlardan inerken C+walk T eğim algılama özelliğiyle de otomatik olarak yavaşlıyor. Tek şarj ile yaklaşık 14 km yol kat edebiliyor.
Autoshow 17 Ekim’e kadar uzatıldı
Autoshow 2021 Mobility fuarı, dünyada ve ülkemizde panoramik görüntüleme teknolojisiyle bir ilki gerçekleştirerek ziyaretçileriyle buluştu ve dijitalde yoğun ilgi gördü. Fuar 4 Ekim itibariyle 126 ülkeden 450 bini aşkın ziyaretçi ve 3 milyon 200 bin üzerinde tıklanmaya ulaştı. Autoshow 2021 Mobility’e gelen yoğun ilgi ve istek üzerine fuar 17 Ekim tarihine kadar da uzatıldı.
Özel seri Giulia ve Stelvio
Alfa Romeo Giulia ve Stelvio ‘6C Villa d’Este’ özel serileri tanıtıldı. sınırlı sayıda üretilecek Giulia ve Stelvio sürücü ve yolculara üstün sürüş keyfi ile konfor sağlıyor. Giulia’da arkadan itişli 200 HP gücünde 2.0 litrelik Turbo benzinli motor seçeneği bulunurken, Stelvio’da ise 280 HP gücündeki 2.0 litrelik motor tercih edilebiliyor.
Otomotivin başşehrine MG tesisi
MG Türkiye’deki 6’ncı, Avrupa’daki 407’nci noktasına Bursa’da Ceketciler Otomotiv ile kavuştu. 1000 metrekaresi servis alanı olmak üzere 2500 metrekarelik yeni tesisi ve alanında uzman 30 kişilik kadrosuyla müşteri taleplerini karşılayacak olan Ceketciler Otomotiv’in açılış töreninde konuşan Doğan Holding Otomotiv Grubu CEO’su Kağan Dağtekin, “Bursalıların elektrikli otomobile olan talebi bizi oldukça şaşırttı ve aldığımız bu enerji ile yeni tesisimizi açtık. Bu açılış MG markası için oldukça önemli bir adım. Otomotivin başkenti Bursa’ya yakışan bir tesise kavuştuğumuz için çok memnunuz” ifadesini kullandı.