3 yıl gibi kısa bir sürede 6 metreden 18 metreye kadar tüm otobüslerini elektrikli hale getiren Karsan, Avrupa’da ilk ve tek oldu. Avrupa’dan Kuzey Amerika’ya ve Japonya’ya elektrikli otobüs üretip satan Karsan, şehir içi emisyonsuz ulaşımın 1 numaralı markası.
İstanbul’da düzenlediği toplantıda gazetecilerle bir araya gelen Karsan yöneticileri, yaptıkları ve hedefleriyle ilgili açıklamalarda bulundu. Toplantıda konuşan Karsan CEO’su Okan Baş, “Son 5 yılda Karsan markası ‘Elektrik Dönüşümü’ yolculuğuna başladı. İlk ürünümüz de 2018’in Kasım ayında tanıttığımız 6 metrelik e-JEST. Hemen bir sene sonrasında e-ATAK devreye girdi. 2021 yılının Eylül’ünde de bütün otobüs ürün gamımızı elektriklendirdik. Böylece Avrupa’da 6 metreden 18 metreye kadar elektrikli otobüs sunabilen ilk ve tek marka Karsan oldu” dedi.
600 adet elektrikli Karsan yolcu taşıyor
“Aslında biz Karsan olarak Avrupa’da yeni bir markayız” diyen Okan Baş, “Bu yüzden 2022’yi tohum ekme yılı olarak gördük. 9 tane e-JEST, 9 tane e-ATAK, 7 tane 12 metre e-ATA ve 5 tane de Otonom e-ATAK olmak üzere 30 tane demo aracımızı, Avrupa’da fuarlardan tutun da belediyelere test sürüşüne birçok noktaya ulaştırdık. Bunun neticesinde geçtiğimiz yıl 287 adet elektrikli otobüsümüzü ihraç ettik ve yüzde 6,5 pazar payıyla ilk 10’a girdik. Şu anda da toplam 600 adet Karsan markalı elektrikli otobüs Avrupa yollarında yolcu taşıyor” ifadesini kullandı.
Japonya’ya 3 yılda 300 adet e-JEST
Öncelikle hedeflerinin Avrupa’da ilk 5’e girmek olduğunu söyleyen Baş, “Aslında biz Karsan’ı otobüs sektöründe bir dünya markası yapmak istiyoruz. Bu nedenle Amerika ve Japonya pazarına da girdik. Avrupa’da zaten elektrikli otobüs deyince ilk akla gelen markalardan olduk. Kuzey Amerika’da, Kanada’nın St. John’s şehrinde 6 adet e-JEST, Oakville şehrinde de 15 adet e-JEST şu anda dolaşımda. Altech ile birlikte Japonya’ya da 3 yılda 300 adet e-JEST satış anlaşmasını yaptık” şeklinde konuştu.
Sağdan direksiyonlu şehirlere de girdik
“Bu anlaşma yeni pazarlar hedefimize yönelik önemli bir adım attığımız göstergesidir” açıklamasını yapan Baş şunları söyledi: “Bakın Japonya sağdan direksiyonludur. Bu, sağdan direksiyonlu pazarlara da girişe başladık demektir. Bu noktada ilk olarak Japonya ile başladık, İngiltere ve Endonezya ile devam edeceğiz. Hali hazırda 2.000’e yakın çalışanımız, 150 tane Ar-Ge mühendisimizle ana hedefimiz ürünlerimizin dünyada tercih edilebilir olması, tüm pazarlarda ilk 5’e girmek ve ihracatta, büyümede, ciroda, vs. her alanda 2 katına çıkmak.”
Aselsan ile tamamı yerli e-JEST üretecek
Karsan, Aselsan’ın yerli ve milli komponentleri ile 60 tane elektrikli e-JEST yapacak. Yani batarya ve elektrikli motor hepsi yerli olacak. Projenin ne kadar zamanda yaygınlaştırılacağı devlet teşviğiyle belli olacak.
Karsan’la ilgili bazı detaylar
– Elektrikli araç cirosu 400 milyon TL’den 1.5 milyar TL’ye çıktı.
– Bu yıl 35 bin adet olan Renault Megane üretimi 48 bin adete çıktı.
– Geçen sene tanıtımı yapılan hidrojen yakıt hücreli 12 metrelik otobüsümüz e-ATA Hydrogen ile Avrupa’da 300-400 adet satılması öngörülen hidrojenle çalışan otobüs pazarına girme hedefi.
– İtalya Bolonya’nın en zor operatörü TPER Bologna ile 31 adetlik 18 metrelik elektrikli otobüs anlaşmasını yaptık.
– 95 adet elektrikli otobüsümüz ile Romanya’da 1’inci sıradayız.
– Avrupa’nın en büyük otobüs pazarı Fransa’da, yerel güçlü rakiplere rağmen yüzde 10 pazar payı ile üçüncü sırada.
– e-JEST yüzde 28 ile 3 yıldır Avrupa minibüs pazarının lideri olurken, e-ATAK yüzde 40’la 2 yıldır midibüs pazarının lideri.