İstanbul’da scooter kullanımını kolaylaştırmak ve park sorununun önüne geçmek için hazırlanan yeni eylem planının detayları ortaya çıktı. Uygulamanın İstanbulkart ile entegre olacağı planda, bin 500 yeni park alanı oluşturulacak ve bazı bölgelerde hız sınırları belirlenecek.
İstanbul’da yaşanan kaza nedeniyle tartışmaların odağında olan scooter kullanımında yeni dönem başladı. İBB tarafından hazırlanan yeni eylem planının detayları açıklandı. Buna göre, şehirde bin 500 yeni park alanı oluşturulacak, bazı bölgelerde hız sınırları belirlenecek ve kullanıcılara düzenli olarak eğitimler verilecek.
Fransa’nın başkenti Paris’te yasak kararı getirilen scooter kiralamasının ardından İstanbul’da da scooterlar için eylem planı hazırlandı. Kentin birçok yerinde özellikle kısa mesafelerde çok sık kullanılan, kimi zaman park sorunlarıyla kimi zaman da kazalarla gündeme gelen scooter kullanımı için yeni dönem başladı. Eylem planıyla birlikte standartların getirildiği scooter kullanımında, gelişi güzel parkların önüne geçilecek. İstanbul’da bin 500 yeni park alanı kurulacak, hız sınırıyla birlikte, eğitim şartı da getirilecek. İBB tarafından pilot bölgelerde hayata geçirilen park alanlarının dışında Mecidiyeköy’de de sooter park alanı kuruldu. Yapılan çalışmalara rağmen scooterların yine de direklere, metro trabzanlarına bağlandığı görüldü.
6 AY İÇİNDE BİN 500 NOKTADA PARK ALANLARI TAMAMLANACAK
Eylem Planı hakkındaki detayları paylaşan Utku Cihan, “Bu eylem planının içerisinde sahada yaşanan sorunların çözülmesine ilişkin maddelerimiz var. En önemli sorunlardan bir tanesi scooterların park sorunlarıydı. Farklı alanlara bırakılması, kaldırımlara bırakılması ya da ağaçlara, direklere bağlanması gibi. Birinci önceliğimiz buydu. Bunun için de bir pilot uygulama zaten yapmıştık. Kadıköy’de, Şişli’de, başka alanlarda… İstanbul’da bu alanların parklanma açısından bir ihtiyacı karşıladığını ve işe yaradığını gördük. Dolayısıyla firmalarla da görüşerek bütün İstanbul’da, scooter kullanılan bütün ilçelerde, bin 500 noktada park alanlarını firmaların katılımıyla tamamlıyor olacağız. 6 ay içerisinde tüm bu noktalar tamamlanmış olacak. Bir park alanı yaklaşık 15-20 civarında scooter bağlanabiliyor. Bir kirlilik yaratmayacak şekilde bağlama sağlanıyor. Bu alanlarda 6 ay içerisinde scooter park noktaları bütün İstanbul’da tamamlanmış olacak” ifadelerini kullandı.
TEŞVİK İÇİN AÇILIŞ ÜCRETİ ALINMAYACAK
Cihan, “Scooterı kiralayanlar eğer bu alanlardan alıyorlarsa ya da bırakıyorlarsa bütün firmalarla anlaşmamız şöyle, bu alanlardan kiralayanlardan açılış ücreti alınmayacak. Bütün firmalar bunu uygulayacak. Dolayısıyla bu bir teşvik mekanizması. Park alanları dışına bırakmak yasaktırdan daha önemlisi insanları bu alanlara teşvik etmekti. Dolayısıyla açılış ücreti alınmayacağı için bu da toplam ücretin yüzde 15’ine tekabül ediyor. Açılış ücreti alınmadığı zaman insanlar biraz daha bu alanları bırakmaya başlayacaklar. Dolayısıyla yavaş yavaş bir kültür oluşacak diye düşünüyoruz” dedi.
HIZ SINIRI VE EĞİTİM ŞARTI GETİRİLDİ
Scooter kullanıcılarının eğitimlerinin de önemli olduğunu ve mobil uygulama üzerinden buna yönelik çalışmalar yapıldığını belirten Cihan, “Fiziksel düzenlemelerin yanında scooter kültürünün oluşması çok önemli. Bunun için her yıl mutlaka bir kampanya yapılması eylem planı maddelerinden. Her 2 ayda 1, 5 dakikalık bir eğitim almak zorunda olacaklar. Belirlediğimiz hassas bölgeler var. Örneğin İstiklal Caddesi, Moda, Şişli’nin önemli alanlarında hassas bölgeler dediğimiz alanlar tanımladık. Bu alanlar içerisinde hızı yarı yarıya düşürüyoruz. Şu anda İstanbul’da 20 kilometre scooterların hız sınırı ama bu alanlarda artık scooterlar 12,5 kilometrenin üzerine çıkamayacaklar. Henüz yeni kullanmayı öğrenenlere ilişkin de yine hız sınırlaması düşük olacak. Bunu versiyon geliştirmeyle beraber yapacak şirketler. İlk defa kiralayanlar ilk 5 binişlerinde tam kullanmayı öğrenene kadar daha düşük hızlarla kullanacaklar. Bu maddelerle birlikte İstanbul’da hem fiziki düzenlemeler, park alanlarıyla birlikte hem de biraz daha kullanım kültürünün artırılması anlamında da eylem planları hazırlamış durumdayız. Bu eylem planıyla beraber de daha iyi bir scooter kullanımı olacağını düşünüyoruz” diye konuştu.
REFERANDUMA GİTMEK DEĞERLENDİRİLEBİLİR SEÇENEKLER ARASINDA
Scooter kiralanmasının Paris’te yasaklanmasına ilişkin de Cihan, “Amacımız şu anda teşvik mekanizmalarıyla, teşvik yöntemiyle, eğitim yöntemiyle, scooter kullanımını düzenlemek. Kiralamayı durdurmak ya da yasaklamak bireysel skuterların artmasını sağlayacak diye düşünüyorum. Sene sonundan sonra tekrar masaya oturup, başka önlemler alınabilir mi ya da Paris’te olduğu gibi bir referanduma gidilebilir mi? Bunları da konuşuyor olacağız. Bunlar da değerlendirilebilir seçenekler arasında” dedi.
PARK ALANINI YENİ GÖRDÜM
Elektrik direğine bağlı bir scooter kiralamak için Mecidiyeköy’de bulunan Eyüphan Yıldız, “Scooterı genelde direğin yanlarına bağlıyorum. Daha güvenli oluyor. Hemen arkamdaki park alanını yeni gördüm. Parkta açılış ücreti ödenmeyecekse herkes için teşvik olur. Böyle olması daha iyi olmuş. Bundan sonra park alanı ararım” ifadelerini kullandı.