Son iki yıldır özellikle ‘fiyatları arttırmak için’ her durumu değerlendiren bayiler, ikinci el araç firmaları ve galericiler yine fırsatı kaçırmadı. 2022 yılında ‘sıfır araç’ tedarikinde yaşanacağı öngörüsünden yola çıkan firmalar ‘belki çok artar’ diye ikinci el araç toplayıp stokluyor.
İstanbul’da düzenlenen etkinlikte gazetecilerle buluşan 2plan yönetimi ikinci el araç sektörüyle ilgili açıklamalarda bulundu. Toplantıda soruları cevaplayan 2plan İcra Kurulu Başkanı Orhan Ülgür, “Pandemi şartları ve sıfır otomobil sektöründe çip krizinden kaynaklanan bulunurluk sorununun ikinci el piyasasını da doğrudan etkiliyor. Böylece yılın 7,5 milyon adetlerde kapanacağını ve geçen yıla oranla yüzde 8’lik bir düşüş bekliyoruz. Yılın ilk 9 ayında da ikinci el otomotiv sektörü 5 milyon adetlik bir satış hacmine ulaştı” dedi.
Araç toplama fiyatları arttırdı
‘Bayilerin, ikinci el araç firmalarının ve galericilerin ikinci el araç topladığı’ hatırlatılan Ülgür, “Aldığım araç belki çok artar diye ikinci el araç topluyorlar. Son 15 günde ikinci el araç fiyatları yüzde 5-10 seviyelerinde arttı. Bu artış araç toplamadan kaynaklanabilir. Şu anda ikinci el aracın altın değerinde olduğunu söyleyebiliriz. Bu açıdan baktığımızda sıfır araçlardaki tedarik sorunu ve sıfır araca ulaşmanın daha da zorlaşmasının beklenmesi nedeniyle önümüzdeki aylar ikinci el açısından hareketli geçecek” diye konuştu.
2022’de 15 yeni bayi açacağız
2plan ile de bilgi veren Ülgür, “15 bayimiz, deneme sürecinde olan 8 noktamız ile bu yılı 4bin 150 adetlik satışla kapatmayı planlıyoruz. Diğer yandan çok sayıda bayilik talebini ise sektörde yaşanan arz sorunu nedeniyle durdurmak zorunda kaldık. 2022 yılında 15 yeni bayi ile 30 bayiye ulaşmayı hedefliyoruz” açıklamasında bulundu.
Bin kişiye 220 araç
Yılın ilk 9 ayında 558 bin adet sıfır ‘Binek ve Hafif Ticari’ araç satışı gerçekleşti. AB ülkelerinde 1000 kişiye 602 araç düşerken Türkiye’de son değerlendirmelere göre 1000 kişiye 220 adet araç düşmektedir. Bu da Türkiye’nin potansiyelinin büyümeye ne kadar açık bir pazar olduğunu gözler önüne sermektedir.
Her krizden sonra atağa kalktık
Türkiye otomotiv sanayi her krizden büyüyerek çıkmıştır ve dünyada 13’üncü sıraya kadar yükselmiştir. 2022’de dünya otomotiv sektörünü zor bir yıl beklediğini söyleyen TAYSAD Başkanı Saydam, “Geçmişe baktığımızda Türkiye her krizden sonra atağa kalkmıştır. Doğru adımları atarsak tedarik sanayimiz yine atağa kalkacaktır” dedi.
Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD), düzenlediği online basın toplantısında gazetecilerle bir araya geldi. ‘Küresel olarak 2022 çok daha zor bir yıl olacak’ görüşünün belirtildiği toplantıda konuşan TAYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Albert Saydam, “Dünya otomotiv sanayinde bu sene 210 milyar dolarlık bir kayıptan bahsediliyordu. Şu anda bu rakam 250 milyar dolara doğru gidiyor. Fakat pandemi olduğu dönemde, işte 2021’de toparlanacağız, 2022’de ise dünya otomotiv sektörü olarak 2019’un üstüne çıkacağız. Hatta 2023’lerde 100 milyon araçlık rakama ulaşılacak diye bir varsayım vardı. Şu anda bu mümkün olmayacak, hatta 2022’nin ne olacağı bile bilinmiyor” şeklinde konuştu.
Doğru adımlar atarsak atağa kalkarız
‘Peki Türkiye’deki durum nedir ve ne yapmalıyız?’ diyen Saydam, “Ana ve tedarik sanayimizin geçtiğimiz 20-25 senesine baktığımızda iki dönemde atağa kalktığını görüyoruz. 1997’de yaşanan Uzakdoğu Arslanları Krizi, önemli bir pazarımız olan Rusya’yı vurmuştu. O dönemden sonra Türk Otomotiv Sanayii’nde ihracatta ciddi bir artış oldu. Bir diğer kriz ise 2008’in Eylül ayında başlayan ve 2009’da otomotiv sektörünü vuran meşhur Lehman Brothers Krizi. Bu krizden sonra dünya ticaretinden aldığımız pay arttı. Demek ki yine doğru adımları atarsak tedarik sanayimiz yine atağa kalkacaktır” ifadesini kullandı.
10’uncu sıraya çıkabiliriz
Saydam, “Yaşanan krizlerden sonra kalktığımız atağı rakamlarla ifade edeyim. 1990’larda dünya otomotiv pazarında üretim olarak 19’uncu sıradaydık, sonra 16’ncı olduk ve şimdi 13’üncü sıradayız. 10’uncu sıraya çıkabiliriz. Peki, bu ihracat olarak ne demektir? Şu anda yaklaşık olarak 11-11,5 milyar dolar gibi bir tutar. İki sene içinde bu tutar 15 milyar dolara çıkabilir. Bu durum pazar büyümesini öngörmememize rağmen gerçekleşebilir” şeklinde konuştu.
Türkiye’de de görmek isteriz
Ülkemizde araç üretimi yapan Toyota, fabrikadan çıkan her 100 aracın 90’ını dünyanın farklı 150 ülkesine ihraç ediyor. Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin (TİM) açıkladığı rakamlara göre de Toyota Türkiye, 3,6 milyar dolar değerindeki ihracat rakamıyla ihracat şampiyonları arasında ikinci sırada yer aldı.
Bin 750 yeni istihdam
Aynı Toyota açıkladığı 13.5 milyar dolarlık global batarya geliştirme ve üretim planının bir parçası olarak, ABD’de otomotiv bataryaları için yaklaşık 3.4 milyar dolar yatırım yapacağını duyurdu. Kurulacak batarya üretim fabrikasıyla birlikte ABD’de bin 750 yeni istihdam sağlanacak. Türkiye ekonomisine ve istihdamına katma değer sağlayan Toyota’nın, Türkiye’ye de batarya yatırımı yapması ülkemize ve otomotiv sektörüne ciddi katkı sağlayacaktır.
Elektrikli Fiat 500 ödüllerle büyüyor
Çok sayıda uluslararası ödül alan ve Avrupa’nın önde gelen elektrikli şehir otomobili olan elektrikli Fiat 500, bu kez de News UK ödülleri kapsamında “Yılın Küçük Otomobili” ödülüne layık görüldü. Pazara sunulduğu Mart 2020’den beri, Fransız Otomobil Ödülleri’nde “Yeşil Otomobil”, Driving Electric’te “Yılın Otomobili ve En İyi Küçük Elektrikli Otomobil” seçilen 500 ayrıca Alman “auto motor und sport” dergisi tarafından “2020 En İyi Tasarım” ödülü ile uluslararası “Red Dot Tasarım Ödülleri”nde “En İyi Tasarım Konsepti” ödüllerini aldı.
Dacia Spring ödüle çok yakın
Dacia Spring, Auto Best’in “Avrupa’da Satın Alınabilecek 2022 Yılının En İyi Otomobili (Best Buy Car of Europe 2022)” yarışmasında finalist olarak seçildi. Mart ayında pazara sunulan otomobil, Dacia markasının elektrik devrimini gözler önüne seriyor. Avrupa’da tüm temel donanımlar dahil (navigasyon, klima, elektrikli camlar ve daha fazlası) rakipsiz bir fiyata sunulan Dacia Spring elektrikli ulaşımı herkes için ulaşılabilir kılıyor. Best Buy Car Europe 2022’yi kazanan Aralık 2021’in ortasında açıklanacak.
e-drive TURKEY 9 Aralık’ta başlıyor
Türkiye’nin ilk Elektrikli ve Hibrit Araçlar Fuarı e-drive TURKEY, 9 Aralık 2021’de başlıyor. İstanbul Yenikapı’daki Dr. Mimar Kadir Topbaş Sanat ve Gösteri Merkezi’nde düzenlenecek fuarda elektrikli ve hibrit araç üreticileri, distribütörleri, şarj operatörleri, ekipman üreticileri, otonom sürüş ve araçlar arası iletişim sistemleri geliştiricileri ve otomobilden scooter’a kadar farklı elektrikli araç modelleri meraklıları ile buluşacak. Fuar 9-12 Aralık 2021 tarihlerinde ziyaret edilebilecek.