Çinli Huawei Technologies cuma günü yaptığı açıklamada, 2023 yılında net kârının iki kattan fazla arttığını ve tüm iş segmentlerindeki gelirin yıl içinde yükseldiğini söyledi.
Huawei’nin net kârı 87 milyar yuan (12 milyar $) ile, bütçe dostu akıllı telefon serisi Honor’un bölünmesinden elde edilen açıklanmayan miktardaki kazancın kaydedildiği 2021 yılı hariç, son beş yılın en yüksek seviyesinde gerçekleşti.
Rakamlar, şirketin Washington’un sıkı ihracat kontrollerini de içeren sürekli baskısına dayanabildiğine dair güçlü bir işaret sunuyor.
Huawei’nin özellikle yerel akıllı telefon pazarındaki yeniden dirilişi, başta Apple olmak üzere rakipleri üzerinde baskı oluşturdu.
Bir zamanlar dünyanın en büyük ikinci akıllı telefon üreticisi olan Huawei, yaptırımlardan etkilenen tüketici elektroniği işinden elde ettiği gelirin geçen yıl 2022’ye kıyasla %17,3 artarak 251,5 milyar yuana ulaştığını ve bu ivmenin bu yılın ilk çeyreğinde de devam ettiğini söyledi.
Huawei ayrıca, HarmonyOS işletim sisteminin geçen yılın aynı döneminde yaklaşık 330 milyon cihazda kurulu iken, şu anda tüm platformlarda 800 milyondan fazla cihazda kurulu olduğunu söyledi. Şirket, Washington’un Amerikan teknolojilerine erişimini kesmesinin ardından Google’ın Android işletim sistemine yanıtını geliştirmeye odaklanmaya başladı. BusinessofApps’e göre bu rakam, küresel çapta en büyük işletim sistemi olan Android işletim sistemi ile çalışan yaklaşık 3,9 milyar aktif akıllı telefon ile karşılaştırılıyor.
Çip rekabeti
Huawei’nin güçlü yıllık performansı, geçen yıl amiral gemisi Mate 60 Pro serisi telefonunun piyasaya sürülmesinin ardından geldi. Şirket, en iyi küresel çip üreticilerine erişimini kısıtlayan ABD ihracat kontrollerine rağmen üst düzey modelde gelişmiş 7 nanometre çip teknolojisini kullanabildi.
Huawei’nin bu başarısı Çin’in Amerika’ya karşı verdiği teknoloji savaşında bir zafer olarak görüldüğü için Washington ihracat kontrollerini daha da sıkılaştırmayı düşünüyor. Ancak Huawei, akıllı telefonlarının çoğunun 4G mobil çiplerini tedarik etmek için hala ABD’li çip üreticisi Qualcomm’a güveniyor.
Canalys analistlerinden Runar Bjorhovde, Huawei’nin 2023’ün ikinci yarısında Çin’de güçlü bir geri dönüş yaparak ilk beş sıraya yükseldiğini söyledi. Nikkei Asia’ya konuşan analist, “2024’ün ilk aylarına güçlü bir ivme taşıdı. Ancak bu yeniden canlanma, Çin’in zaten aşırı rekabetçi ortamında diğer satıcılar üzerinde baskı yaratıyor” dedi.
Huawei’nin akıllı telefon sevkiyatlarının yüzde doksan dördü 2023 yılında Çin’de kaldı.
Bjorhovde, “Apple, Huawei’nin yeniden dirilişinin yarattığı baskıyı en şiddetli şekilde hissediyor. Son zamanlarda Apple, ortak pazarlama kampanyaları için önemli harcamalar, yeni bir Apple mağazası ve CEO Tim Cook’un ziyareti de dahil olmak üzere Çin’e yaptığı yatırımları artırarak pazardaki konumunu sağlamlaştırmasına yardımcı olacak girişimlerle karşılık verdi” dedi.
Huawei başkanı: Zorluklara rağmen büyümeyi başardık
Huawei’nin dönüşümlü başkanı Ken Hu cuma günü yaptığı açıklamada, Huawei’nin 2023’teki genel performansının tahminlerle “uyumlu” olduğunu söyledi ve şirketin “birbiri ardına gelen zorluklara” rağmen büyümeyi başardığını sözlerine ekledi.
Şirketin 2022 yılında 642,33 milyar yuan olan geliri 2023 yılının tamamında %9,6 artarak 704,2 milyar yuana ulaştı. Şirketin araştırma ve geliştirme harcamaları 164,7 milyar yuan ile bir başka tarihi zirveye ulaşarak toplam gelirinin yaklaşık %23,4’üne denk geldi. Son on yılda Ar-Ge için toplam 1,11 trilyon yuan harcadı.
Şirketin bulut işi, jeneratif yapay zeka teknolojilerine yönelik patlayıcı talep nedeniyle büyük bir büyümeye tanık oldu. Birimin geliri 2023 yılında yıllık %21,9 artışla 55,3 milyar yuana yükseldi.
Çin’in ses tanıma yapay zeka şampiyonu iFlytek ve Avrupa Orta Menzilli Hava Tahminleri Merkezi, Huawei’nin Pangu eğitim modelinin kullanıcıları arasında yer alıyor.
Huawei’nin taşıyıcı ve kurumsal işletmelerini içeren ICT altyapı işi, satışların %2,3 artarak 362 milyar yuan’a ulaşmasıyla şirketin en büyük gelir ayağı olmaya devam etti.
2023’te yine dünyanın en büyük telekom ekipmanı tedarikçisi olan Huawei, Türkiye, Brezilya ve Orta Doğu da dahil olmak üzere yurtiçinde ve yurtdışında 5.5G kablosuz ağ teknolojilerini kullanmaya başladı. Huawei’ye göre, Finlandiya ve Almanya’daki bazı telekom operatörleri de teknolojinin doğrulanmasını tamamladı, bu da teknolojiyi dağıtmadan önce çok önemli bir adım.
Şirketin yeni gelişmekte olan otomotiv elektroniği işinde satışlar geçen yıl 2022’ye kıyasla iki kattan fazla artarak 4,7 milyar yuana ulaştı. Baic Group ve Seres gibi çok sayıda Çinli otomobil üreticisi ile ortaklık kurdu, ancak şu anda yalnızca iç pazara hizmet veriyor.