Üretim hatlarında 250 robotun çalıştığı yüksek otomasyona sahip Togg Teknoloji Kampüsü’nde konuşan Togg CEO’su Karakaş, “T10X’lerin İtalya’dan getirildiği ve Türkiye’de üretilmediği iddiaları artık fantaziye dönüştü. Nereden bakarsanız bakın şu an Türkiye’de bu iş için emek veren toplamda 8-10 bin insana karşı yapılan bir saygısızlık olarak düşünüyorum. Tesisimiz şu anda günlük 40 adet üretirken, Temmuz’un sonunda 170 adet akıllı cihaz üretecek hale gelecek” dedi.
18 saat önce0 9 3 dakika okuma süresi
Togg Teknoloji Kampüsü kapılarını gazetecilere açtı. Gövde, boya ve montaj tesislerinin gezdirildiği ve bilgilendirildiği etkinlikten sonra, ilk defa alanında uzman gazetecilere Togg T10X’lerle uzun yol test sürüşü gerçekleştirildi. Basın mensuplarıyla birlikte üretim tesisini gezen Togg CEO’su Gürcan Karakaş, “Şu an içinde bulunduğumuz gövde birimimiz, 50 bin metrekare alan üzerine kurulmuş olan, içerisinde 209 robotun kullanıldığı ve robot kullanım oranının yüzde 90 seviyesinde olduğu bir birim” dedi.
Temmuz sonunda günlük üretim 170’e çıkacak
“Burada aracın özellikle şasi ve metal aksamlarını birleştiriyoruz, kaynaklarını yapıyoruz ve bunların birbirleriyle ayarlarını tamamlıyoruz” diyen Karakaş, “Tesiste her 3 dakikada bir araç çıkacak şekilde plan yaptık. Şu an itibarıyla günlük 80 araç çıkarabilecek teknik olgunluğa geldik. Fakat kaliteden ödün vermek istemediğimiz için her faaliyetimizi neredeyse iki kez kontrol ederek, kalite kontrol süreçlerini birden fazla veya yavaşlatarak yapıyoruz. Dolayısıyla şu an günde 40 araç üretilirken Temmuz’un sonunda 170’e çıkacak” ifadesini kullandı.
5 gr/m2 zehirli madde bile yakılıyor
Gövde biriminden çıkan araçların otomatik olarak boyahaneye transfer edildiğini ve burada boyanma işleminin yapıldığını söyleyen Karakaş, “Burası Togg için en değerli birimlerden biri ve Avrupa’daki en temiz boyahane. Şöyle ki; 5 gr/m2’den az “uçucu organik bileşen” salımı ile Türkiye’deki yasal sınırın 9’da 1’i, Avrupa’daki yasal sınırın ise 7’de 1’i bir değerle Avrupa’nın en temizi. Boyahanede ortaya çıkan bu zehirli maddeyi de 800 derecelik fırınlarda yakıyoruz. Böylece çevreyi de kirletmiyoruz” diye konuştu.
Türkiye üretilmediği iddiası fantaziye dönüştü
Togg Ceo’su Gürkan Karakaş, Ercan Karaca’ya, Tesiste her 3 dakikada bir araç çıkacak şekilde plan yaptıklarını ve şu an itibarıyla günlük 80 araç çıkarabilecek teknik olgunluğa geldiklerini söyledi.
“Togg T10X’lerin İtalya’dan getirildiği ve Türkiye’de üretilmediği” yönündeki soruya Karakaş şöyle cevap verdi: “Başlangıçta bunu bir espri olarak algıladık. Fakat iddia giderek fantaziye dönüştü. Bakın şu an bu tesiste 2 bin 200 çalışanımız var. Bu çalışanlarımızla beraber buraya ürün, parça komponent tedarikinde bulunan iş ortaklarımız var. Nereden bakarsanız bakın şu an Türkiye’de bu iş için emek veren 8-10 bin insan var ve tamamıyla da bunu 8-10 bin insana karşı yapılan bir saygısızlık olarak düşünüyorum.”
Teslimatlarla ilgili sorun var mı?
“Sorun var diyebilmek için bir sorun olması lazım” diyen Gürcan Karakaş, “Aradaki süreci anlatmam lazım. Nihayetinde ‘akıllı cihaz’ aşağı yukarı 5 bin parçadan oluşan ve tedarikçi iş ortaklarımızdan gelen ve bize doğrudan yüz otuza yakın iş ortağımızdan gelen bir sistemden bahsediyoruz. Bunu her halükarda satarız düşüncesiyle üretim yaptığımız bir havuz yok. Biz kullanıcıyı merkeze alıyoruz. Bunu ispatlamamız lazım. Dolayısıyla çekilişler yapıldıktan sonra önümüze kimin hangi konfigürasyonu istediği konusu net bir şekilde geldi” açıklamasını yaptı.
Şu ana kadar 170 araç teslim ettik
Karakaş, “Ondan sonraki hafta biz tamamıyla bu üretim planının hazırlanması, tedarikçilerimize paylaşılması, dağıtılması ve üretim planının oluşturulmasına geldik. Şimdi böyle bir süreç günümüz dünyasının her otomobil firmasında (otomobil kısmındayım sadece) nereden bakarsak bakalım yeni bir modelde yedi sekiz haftadan az değil. Bizim yaşadığımız çok normal bir süreç. Eğer o tarafta sekiz hafta beklemek çok normalse bizde de kura çekildikten sonra altı hafta, sekiz hafta beklemek bir sorun olmamalı. Şu ana kadar da 170’e yakın aracımızı teslim ettik” dedi.
Fiyatlarda değişiklik olacak mı?
T10X fiyatını değiştirmede şu an için bir ihtiyaç görmediklerini belirten Karakaş, “Bu şu anlama gelmiyor. Fiyatımız yıl sonuna kadar sabit diye bir şey yok yani. Böyle bir böyle bir dünya yok zaten. Fiyatı pazar belirliyor. Ama şu anlaşılmasın yanlışlıkla, bunun özellikle altını çizmek isterim. Çok ilgi var diye fiyat arttırmak gibi bir şey yok bu dünyada. Sizi pazar anında cezalandırılır. O nedenle pazardaki endeksleri takip ediyoruz” beyanında bulundu.
Yeni araç siparişi verebilir miyiz?
Bu yıl başka sipariş almayacaklarını söyleyen Karakaş, “Yıl sonuna kadar 28 bin teslimatı gerçekleştireceğiz. 20 bin yedek var. Yatırımcılarımıza sözümüz var. Yani 2024 Nisan ayını bulur teslimatlar. Sipariş üzerine üretim yaptığımız için Togg’un bir araç havuzu da yok. Bu yüzden 2024 nisan-mayıs ayını bulur” şeklinde konuştu.
Başvuru yapanların paraları iade edildi mi?
Karakaş şöyle konuştu: “175 bin 500 başvurunun iadesini kendi içimizde on gün içerisinde tamamladık. Fakat iade süreci olay bizden çıktıktan sonra tamamlanmıyor. Çünkü işin içerisinde bir banka silsilesi var. Bazı arkadaşlar havale ettiği paranın açıklama kısmına hangi amaçla kullanılacağını yazmak yerine, ‘Helal olsun size, Hadi Koçum’ gibi cümleleri yazınca bankadan bankaya transferde eşleştirme yapılamamış. Şu da var; banka hesabı kızlık soyadı üzerine, evlenmiş soy ismi değişmiş. Banka parayı gönderiyor ama kimlik uyuşmadığı için para iade oluyor. Nihayetinde tüm bu meseleleri çözdüler.”
Servis hizmeti nasıl olacak?
Togg’un 27 servis noktası ve 8 de mobil servis aracıyla hizmet verdiğini ve servis sayısını yıl sonunda 30’un üzerine çıkarmayı planladıklarını diye getiren Karakaş: “Togg’un içten yanmalı otomobillerle kıyaslanacak bir servis ihtiyacı da yok. Tabi kullanıcılarımızın çağrı merkezlerimizden, web sitemizden, uygulamamızdan veya araç içinden ulaşabileceği mobil servislerimiz var. Ayrıca Toggcare’den de ulaşabilirler. Care, çareden geliyor yani Toggçare’ye başvurabilirsiniz.”
Hacklenmeye karşı önleminiz var mı?
“Dijital dünyanın en büyük korkulu rüyası hacklenmedir’ ifadesini kullanan Karakaş şunları söyledi: “Elimizdeki yeni nesil teknolojilerle maksimum korumayı sağlayacak şekilde, dijital varlıklarımızı koruyan ve banka seviyesinde güvenlik sağlayan şirketlerle çalışıyoruz. Kendi içimizde de uzmanlarımız var. Kendi sistemimizi kuruyoruz.”
Satışta neden zor yolu seçtiniz?
“Müşterilerin konfigürasyonu üzerine araç üretmek zor. Bunun yerine diğer markaların tamamı paketlerle üretim yapar. Müşteriler de onların arasından seçer konfigürasyonu. Siz neden bu yolu değil de, en zor yolu seçtiniz?” sorusunu yanıtlayan Karakaş: “Kullanıcının sunulan paket bir ucubedir. Seçenek olmadığı için kullanıcı mecburen birini seçer. Herkesi kendi bireysel tercihlerini ön planda bir konfigürasyona geçtik. Bunu yapmak zorunda mıydık. Eğer kullanıcı odaklı bir şirket isek, bunu ispatlamamız gerekiyordu. Bütün hepimiz gece gündüz müşterilerimizi memnun etmek için çalıştık.”