Bu sabahki İngiliz gazetesi Guardian iş dünyası editörü John Collingridge, Airbus patronu Guillaume Faury ile röportajında yer alan önemli vurguları öne çıkartarak, Donald Trump’ın beyaz saraya ikinci kez seçilmesi halinde Avrupa’nın Rusya ile savaşa ya da, Trump’ın ABD’yi NATO’dan çekme riskine hazırlıksız olduğu konusunda uyarılarına geniş yer verdi.
İşte Guardian gazetesinde yer alan ilginç açıklama detayları ;
Airbus’un patronu, Avrupa’nın Rusya ile savaşa ya da Donald Trump’ın ABD’yi NATO’dan çekme riskine hazırlıksız olduğunu ve savunma teçhizatı harcamalarını artırması gerektiğini söyledi. Avrupa’nın en büyük havacılık ve savunma şirketinin genel müdürü Guillaume Faury, Rusya’nın 2022’de Ukrayna’yı tam ölçekli işgalinin Batı Avrupa sınırlarına savaş getirmesinin ardından bunun kıtanın savunma sanayisi için “belirleyici bir an” olduğunu vurguladı. Avrupalı ulusların güvenlikleri ve donanımları konusunda ABD’ye çok fazla güvendiklerini ve savunmanın kilit alanlarında “kritik olmayan” hale geldiklerini ekleledi. Avrupa ve İngiltere’yi “çabalarımızı birleştirmeye” ve rakip savaş uçağı programlarını birleştirmeye çağırdı.
Şirketi Eurofighter Typhoon’lardan helikopterlere kadar askeri teçhizat üreten ve dünyadaki ticari jetlerin yarısını üreten Faury’nin müdahalesi, Vladimir Putin’in artan tehditleri üzerine geldi. Rusya Devlet Başkanı geçtiğimiz günlerde NATO ülkelerine, Ukrayna’ya savaşmak üzere asker göndermeleri halinde nükleer bir savaşı kışkırtma riskiyle karşı karşıya kalacaklarını söyledi ve bu olasılığın kapısını açan Fransız Emmanuel Macron’a doğrudan bir yanıt verdi. Faury, Guardian’a “Barış zamanından geliyoruz” dedi. “Avrupa’nın henüz Avrupa ile Rusya arasındaki bir çatışmaya karşı ihtiyaç duyacağınız hazırlık düzeyine sahip olduğunu düşünmüyorum. Maça maç diyelim. Görünüşe göre Rusya savunma yeteneklerini artırıyor. İkinci Dünya Savaşı’nın üzerinden neredeyse 80 yıl geçti; aslında bir çatışmaya hazırlık yapmak yerine, daha çok başkalarını saldırıdan caydırmak için tasarlanmış farklı bir sistemle çalışıyorduk. Potansiyel olarak farklı düzeydeki etkileşim ve çatışmalara hazırlıklı olmak istiyorsak, o zaman hızlanmamız gerekiyor.”
2019’da Airbus’un genel müdürü olan eski bir askeri helikopter test pilotu olan Faury, Trump’ın NATO’dan ayrılma yönündeki uyarılarının hem güvenlik hem de ekipmanın kullanılabilirliği konusunda Avrupa için bir uyandırma çağrısı olması gerektiğini söyledi. Şu anda Cumhuriyetçilerin başkan adayı olduğu düşünülen eski ABD başkanı, defalarca Avrupa’yı savunmaya daha fazla harcama yapmaya çağırdı ve yakın zamanda Rusya’yı mali açıdan “suçlu” olarak gördüğü NATO üyelerine saldırmaya teşvik edeceğini söyledi. Faury şeyle devam etti “NATO, NATO olduğu ve NATO’dan beklenen düzeyde koruma sağladığı sürece bu kesin bir gerçekliktir” dedi. “Gerçekliğin farklı olabileceğine inanmaya başlarsak… bu potansiyel durumu önceden tahmin etsek iyi olur. İlk uyarıları Trump 1 ile almıştık. Eğer Trump 2 de aynı nitelikteyse, hatta ABD açısından Avrupa’nın kendi başının çaresine bakmasını beklemek açısından daha da fazlasıysa… bunu ciddiye alsak iyi olur.”
Son yıllarda Avrupa, Amerikan donanımına giderek daha fazla bağımlı hale geldi ve bu da kendi endüstriyel tabanının gerilemesine katkıda bulundu. Lockheed Martin’in F-35 hayalet savaş uçağı İngiltere, Almanya, Belçika, İtalya ve Hollanda gibi ülkeler tarafından uçuruluyor. Boeing, Britanya’ya tamamı ABD’de üretilmiş Apache ve Chinook helikopterleri, C-17 ağır yük uçakları, P-8 casus jetleri ve E-7 nöbetçi uçakları sağlıyor. İngiltere’nin kamu hesapları komitesindeki milletvekilleri cuma günü yaptığı açıklamada, hükümetin silahlı kuvvetleri finanse etmek için inandırıcı bir planının olmadığını ve giderek müttefiklerine bağımlı hale geldiğini şöyle dile getirdi “Egemen olmak istiyorsanız; Geleceğinizi ve Avrupa sınırlarında olup bitenleri kontrol altında tutabilmeniz için Avrupa’nın çok daha bağımsız olması gerekiyor; Faury, “Kendi savunma tedarikinde gerçekten egemen olmak” dedi. “Başkalarının eline çok şey verdik. Avrupa’daki farklı sistemlerin çoğunda yarı kritik düzeydeyiz ve geniş ölçekte yatırım yaratacak kadar işbirliği yapmıyoruz. Çoğunlukla Avrupa dışından, çoğunlukla da ABD’den satın alıyoruz.” Altıncı nesil Avrupa savaş jetlerinin geliştirilmesinde, kaynakların Eurofighter, İsveç’in Gripen ve Fransa’nın Rafale’si olmak üzere üç rakip uçağa bölündüğü geçmişteki hataların tekrarlanmaması gerektiğini söyledi. Avrupa’dan F-35 siparişlerinin Eurofighter ve Rafale’nin toplam siparişlerini aştığını belirtti.
İngiltere, Japonya ve İtalya, tank ve jet üreticisi BAE Systems, motor üreticisi Rolls-Royce, helikopter ve sistem üreticisi Leonardo ve Avrupalı füze üreticisi MBDA’nın da dahil olduğu Tempest adlı yeni bir savaş uçağı inşa etmek için birlikte çalışıyor. Bu arada Fransa, Almanya ve İspanya, Airbus ve Rafale’nin üreticisi Dassault’un da dahil olduğu, geleceğe yönelik rakip bir savaş hava sistemi geliştiriyor.
Faury şöyle devam ettii: “Birleşik Krallık da dahil olmak üzere Avrupa ülkeleri arasında işbirliği yapmamız gerekiyor çünkü ölçeğin önemli olduğu işlerde çalışıyoruz. ABD’nin ölçeği var ve tek bir savaşçıyı tercih ettiler. Üç farklı dövüşçüye gittik.Silah sistemi türüne göre çok güçlü bir yeteneğe sahip olmak için Avrupalılar olarak çabalarımızı bir araya toplamanın bir yolunu bulmamız gerektiği oldukça açık. Avrupa sınırlarında gördüğümüz bu güvensizlik ortamında güvenlik ve savunma için bir araya gelmemek mantıklı mı?Hayır, başka seçeneğin olmadığını düşünüyorum. Bu, Avrupa’nın bir savunma ve güvenlik oyuncusu olup olmaması konusunda belirleyici bir an.Avrupa’nın Rusya ile bir çatışmaya ihtiyaç duyacağınız hazırlığa sahip olduğunu düşünmüyorum’