Galataport İstanbul, ikinci yolcu gemisini ağırlıyor. 1 Ekim’de Bulgaristan’dan gelen Sea Dream II’den sonra bu kez Yunanistan’dan gelen yolcu gemisi Viking Sky, Galataport İstanbul rıhtımına demirledi. Yolcular iki gün kalacakları İstanbul’da başta Karaköy ve tarihi yarımada olmak üzere şehrin tarihi ve turistik noktalarını gezerek şehre hem turistik hem de ekonomik anlamda hareketlilik getirecek.
ŞEHRİN tarihi limanını dünya standartlarında bir kruvaziyer limanı ile kültür sanat, alışveriş ve gastronomi merkezine dönüştüren, yıllardır kapalı olan sahil şeridini yeniden halkın erişimine açan Galataport İstanbul, ilk yolcu gemisinden iki hafta sonra ikinci yolcu gemisini ağırlıyor. Yunanistan’dan hareket eden Viking Sky, bugün 500 yolcusuyla Galataport İstanbul limanına yanaştı.
Viking Sky’ın bağlı olduğu Viking Ocean Cruises firmasının altı gemisinin ikisi Amerika’da, dördü ise Avrupa’da seyahat halinde bulunuyor. Şirketin Avrupa sularındaki dört gemiden biri olan ve Galataport İstanbul’a gelen Viking Sky’ın yolcuları ve mürettebatı, gemi içerisinde bulunan ve Dünya Sağlık Örgütü tarafından onaylanmış bir laboratuvarda gerekli antijen testlerine ve ateş ölçümlerine tabi tutularak seyahat ediyor.
1 Ekim’de Bulgaristan’ın Varna şehrinden gelen SeaDream II adlı gemiden sonra Galataport İstanbul’a demirleyen ikinci yolcu gemisi olan Viking Sky, İstanbul’da iki gün kalacak. Eşsiz tarihi yarımada manzarasıyla şehre giriş yapan yolcuların gemiden ayrılmasının ardından, 18 Ekim’de gemi yolculuklarına İstanbul’dan başlayacak yeni yolcuları ile tekrar Kuşadası üzerinden Yunanistan’a gitmek üzere limandan ayrılacak.
İstanbul ve ülke ekonomisine önemli katkı
Karaköy’ün devamı niteliğinde organik bir mahalle olarak hayata geçen Galataport İstanbul, mikro hedefte Karaköy’e ve Beyoğlu’na, makro hedefte ise ülke turizmine, tanıtımına ve ekonomisine önemli ölçüde katkı sağlayacak. Galataport İstanbul’a yılda mürettebat dahil 1,5 milyon kruvaziyer yolcusu gelmesi bekleniyor. Turizm Bakanlığı verilerine göre Türkiye’ye gelen bir turist ortalama 62 dolar harcıyor. Galataport İstanbul’a gelecek kruvaziyer yolcusu turistin ortalama harcamasının 400-600 Euro arasında olacağı tahmin ediliyor. CLIA’nın (Uluslararası Kruvaziyer Hatları Birliği) 2018 yılı raporuna göre ise indi-bindi yapan bir yolcu ana liman şehrinde 376 dolar, günübirlik seyahat eden bir yolcu 101 dolar harcıyor. Bu araştırmalar kruvaziyer yolcularının, gemiyle uğradıkları her ülkede diğer turistlerin ortalama harcamalarının çok üstünde bir döviz girdisi sağladığını ortaya koyuyor.
Galataport İstanbul Liman İşletme Genel Müdür Yardımcısı Figen Ayan, aynı zamanda yönetim kurulu üyesi olduğu MedCruise ile gerçekleştirdiği yoğun temaslar sonrasında kruvaziyer gemilerinin yeniden İstanbul’a gelmesinden memnuniyet duyduğunu dile getirdi. Ayan, dünyadaki en büyük ikinci pazar konumundaki Akdeniz çanağını temsil eden MedCruise Birliği nezdinde İstanbul’u yeniden kruvaziyer gemilerinin rotasına sokma girişimlerinin sonuç vermesi ve ikinci geminin gelişi hakkında şunları söyledi: “1 Ekim’de gelen yolcu gemisinden sonra bu kez daha büyük bir kruvaziyer gemisi olan Viking Sky’ı Galataport İstanbul’da ağırlıyoruz. Pandeminin yol açtığı iptaller ve gecikmelerin ortadan kalkmaya başlamasıyla yıllardır beklediğimiz yolcu gemisi trafiğine kısa sürede ulaşacağımıza inanıyoruz. Uluslararası ve ulusal tüm düzenlemeleri yerine getirdiğimiz, dünyada eşi olmayan özel kapak sistemiyle ayrılan rıhtım ve dünyada ilk kez uygulanan yer altı terminalimiz uzun bir süredir kruvaziyer şirketlerinin merceği altında. 2022 yılında farklı rotalardan, farklı segmentlerdeki kruvaziyer gemilerinden oluşan pek çok seferi limanımızda ağırlayacağız.”
MedCruise Başkanı Aris Batsoulis, Galataport İstanbul’a gemi gelişlerinin yoğun bir görüşme trafiği sonrası gerçekleştiğinin altını çizerek şunları söyledi: “MedCruise olarak bu ziyaretlerin başlaması, hatların açılması için son dönemde epey çaba harcadık. Yunanistan ve Türkiye taraflarında yetkililerle detaylı görüşmeler gerçekleştirdik. Galataport İstanbul ve Kuşadası liman yetkilileriyle teknik ve sağlık detaylarını ele aldığımız saha gezileri yaptık. Her iki liman da hem Avrupa hem de uluslararası otoritelerin açıkladığı kurallar çerçevesinde acil durum planlarına kadar her detayı planladılar, gerekli düzenlemeleri ve tedbirleri hayata geçirdiler.”
Viking Sky gemisinin acentesi İstanbul Shipping’in Yönetim Kurulu Başkanı İrfan Tuncay ise Galataport İstanbul’a ikinci yolcu gemisinin gelişiyle ilgili olarak “Uzun zamandır beklediğimiz gemimizi Galataport İstanbul’da ağırlayacağımız için çok mutluyuz. 2022-2023 yılları için tüm Türkiye geneli rezervasyonlar çok iyi durumda. Viking Cruise’un gemileri kış sezonu boyunca gelmeye devam edecek” diye konuştu.
Özel kapak sistemi sayesinde sahil şeridi halka açık kalacak
Galataport İstanbul’un 176 kapaktan oluşan ve yer altı terminaline bağlanan özel kapak sistemi ile geminin yanaştığı kısım gümrüklü alan ve güvenlik (ISPS) alanı ayrılarak geçici gümrüklü saha oluşturuluyor. Bu inovasyon sayesinde yıllardır halkın erişimine kapalı olan Karaköy’ün eşsiz sahil şeridi, geminin demirlediği ve kapaklarla ayrılan kısım hariç, açık olmaya devam ediyor. Yolcuların her türlü terminal, bagaj ve pasaport kontrol işlemleri dünyanın ilk yer altı terminalinde gerçekleştiriliyor.
Galataport İstanbul Hakkında:
Doğuş Grubu’nun Özelleştirme İdaresi tarafından 16 Mayıs 2013’te gerçekleştirilen Salıpazarı Limanı İhalesi’ni 702 milyon USD teklifle kazanmasının ardından, Grup Ocak 2014’te Bilgili Holding’e bağlı BLG Capital ile ortaklık gerçekleştirdi ve bu ortaklıkla alanın geliştirme ve işletmesinden sorumlu Salıpazarı Liman İşletmeciliği ve Yatırımları A.Ş. kuruldu. Türkiye Denizcilik İşletmeleri A.Ş. ile yapılan devir sözleşmesini takiben, Şubat 2014’te liman sahası devralındı ve faaliyetlere başlandı. Şirketin unvanı, Şubat 2018 itibariyle Galataport İstanbul Liman İşletmeciliği ve Yatırımları A.Ş. olarak değiştirildi. Galataport İstanbul, 1,7 milyar dolarlık yatırım tutarı ile Boğaz kenarında 1,2 km sahil şeridini kapsayan, dünyanın en önemli projeleri arasında yer alıyor. Galataport İstanbul engelli dostu ve düşük katlı yapıları, bölgenin tarihi dokusuyla uyum içindeki mimarisi, alternatif ulaşım olanakları gibi birçok özelliği ile öne çıkıyor. Misafirlerine “nefes alan”, sağlıklı ve güvenli bir kültür sanat, alışveriş, yeme içme ve çalışma deneyimi sunuyor. Şimdiden dünyadaki benzer projeler için bir ilham kaynağı haline gelen Galataport İstanbul, dünyada ilk kez hayata geçirilen ve özel bir kapak sistemi ile yerin altında kurgulanan 29.000 m2’lik terminale ev sahipliği yapıyor. Bu inovasyon sayesinde yaklaşık 200 yıldır erişime kapalı olan Karaköy’ün eşsiz sahil şeridi, şehrin en özel yürüyüş rotalarından biri oluyor. Galataport İstanbul tescilli binaların restorasyonu ile de İstanbul’un çok değerli tarihi binaları şehre geri kazandırılıyor. Rıhtımın en eski binası olan Paket Postanesi, özel arduvaz çatıları ve cepheleri ile projenin simgelerinden biri. Projede yer alan diğer üç tescilli bina; Merkez Han, Karaköy Yolcu Salonu ve Çinili Han binaları da restore edilerek The Peninsula İstanbul oteline ev sahipliği yapacak. Dünyada sadece 10 seçkin lokasyonda yer alan The Peninsula Hotels markasının bir halkası olan otel, 177 odası ile tarihi yarımadanın tam karşısında yer alıyor. Sahasında barındırdığı İstanbul Modern ve Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi İstanbul Resim ve Heykel Müzesi ile sanatın Türkiye’deki en iyi örneklerine ev sahipliği yaparak şehrin kültür sanat alanındaki yeni buluşma noktası olacak. Galataport İstanbul, yıl boyunca pek çok kültür sanat ve tasarım etkinliğine ev sahipliği yapacak. Proje kapsamında peyzaj düzenlemesi hayata geçirilen tarihi Tophane Meydanı da İstanbul’un ilk Müze Meydanı olacak. Bu meydanın merkezinde yer alan ve tarihi 1848’e uzanan Tophane Saat Kulesi, çok özel bir teknikle yerinde kaldırılarak restore edildi.