İkinci el araç piyasasında son aylarda durgunluk yaşanıyor. Otomobil alacak vatandaşların, yeni araçlara yönelmesiyle ikinci el de düşüş yaşanmaya başladı. Düzce’de oto galerici İhsan Açıkgöz, son 1 yıldır ikinci el araç piyasasında yeni döneme girildiğini belirterek, “Eskiden sıfır araç alıp plaka takıldığında direkt 100-140 bin TL zarar ediliyordu. Müşteri zarar etmemek için 1-2 bin kilometre de otomobil alıyordu. Şu an ise bu ise tam tersine döndü. Sıfır araba şu an için çok revaçta, eski araba ise değerini kaybetmeye başladı” dedi.
“İnsanların önceliği sıfır araç oldu”
Vatandaşların sıfır araçlara yöneldiğini ifade eden Açıkgöz, “Bu konuyla ilgili bazı etkenler var. Örneğin bayiler her ay yüzde 2-3 zam yapıyor. Böyle olunca 1 milyona alınan arabanın değeri bir sonraki ay zam yapıldığı zaman artıyor. İnsanların da önceliği sıfır araç oldu. Eskiden araç toplattırmak için rahatlıkla sanayiye gidebiliyorduk, yaptırabiliyorduk, tamir ettirebiliyorduk. Şu an ise maliyetler ise arttı. Araçların yedek parçasından işçiliğine kadar her şeyi arttığı için insanlar sanayiye gitmek istemiyorlar. Otomobil aldıktan sonra 50-60 bin lira masraf etmek istemiyorlar. Bunu yapınca aracın değeri artırmıyor, insanlar cebinden fazladan para vermiş oluyorlar” şeklinde konuştu.
“İkinci elde yeni bir sayfa açılıyor”
Faizlerin yükselmesi sebebiyle araç alacak kişilerin artık krediye yönelmediğini de ifade eden Açıkgöz, “Eskiden insanlar kredi çekiyorlardı. Kredi çektikleri ve ceplerinden para vermedikleri için arabanın masraflarına çok dikkat etmiyorlardı. Sadece ceplerinden para çıkmadıkları için kredi ile araç alıyorlardı. Artık insanlar birikimini araca yatırıyor.
Bu yüzden sanayide harcama yapmamak için sıfır araçlara yöneliyorlar. Bu alışık olmadığımız bir düzen olsa da aslında Avrupa’da yıllardır yapılıyor. Aracın yaşı geçtikçe Avrupa’da talep görmüyor. Türkiye’de de yavaş yavaş bu durum oluşmaya başladı. Bu da ikinci elde yeni bir sayfa açılıyor demek” ifadelerini kullandı.
Ocak ayında ikinci el otomobil piyasasında gözlemlenen canlılık, esnafın umutlarını yeşertmiş ve piyasada bir hareketlilik işareti olarak algılanmıştı. Ancak Şubat ayının gelmesiyle birlikte, ikinci el otomobil piyasası adeta durma noktasına geldi.
Araştırmalar, Ocak ayındaki hareketliliğin, sıfır otomobillere yapılan zamlar sonucu ikinci el piyasasında da fiyatların artacağı beklentisiyle ilişkili olduğunu gösterse de, bu beklentiler gerçekleşmedi. Piyasada hakim olan durgunluk, satışların durmasına ve esnafın telefonlarının susmasına neden oldu. İkinci el otomobil piyasasının yatırım aracı olarak cazibesini yitirmesi ve hükümetin aldığı tedbirler, mevcut durumu etkileyen başlıca sebepler arasında yer alıyor.
Bu durum, Mart ayının ve seçimler sonrasının piyasa için bir kırılma noktası olup olmayacağına dair soru işaretleri bırakıyorÖte yandan konuyla ilgili değerlendirmelerde bulunan otomobil piyasası uzmanı Murat Gök dikkat çeken uyarılarda bulundu:
Ocak ayında ikinci el otomobil piyasasında gözlemlenen hareketlilik, esnafın umutlarını yeşertmişti. Telefonlarının sık sık çalması ve araçların satılması, piyasada bir canlanma işareti olarak algılanmıştı.Bu durum, ilanlarda fiyatların güncellenerek yükseltilmesine yol açmıştı. Ancak Şubat ayıyla birlikte, beklentiler suya düşmüş; esnafın telefonları susmuş ve sarı sayfalardaki otomobillerin satışları durmuştu.
Araştırmalarımıza göre, Ocak ayındaki bu hareketliliğin, sıfır otomobillere yapılan zamlar sonucu ikinci el piyasasında da fiyatların artacağı beklentisiyle ilişkili olduğu görülüyor.Ancak bu beklentiler gerçekleşmemiş, piyasada bir durgunluk hakim olmuştur. Satışa çıkan otomobillerin çoğu, kasko bedelinin çok altında fiyatlarla ve sıfır ile ikinci el arasındaki büyük fiyat farkı nedeniyle alıcı bulabilmekte.
İkinci el otomobil piyasasının yatırım aracı olarak cazibesini yitirmesi, alıcı ve satıcıların piyasadan çekilmesi, ilan fiyatlarının yükseltilmesi gibi faktörler, mevcut durumu etkileyen başlıca sebepler arasında yer almakta.Özellikle, hükümetin aldığı tedbirler ve sıfır otomobillere göre ikinci el otomobil fiyatlarının yüzde 20 gerilemesi, piyasada bir satış duraklamasına neden olmuştur.
Ocak ayındaki hareketliliğin, engelli muafiyeti üst limitinin artması ve sıfır otomobillerdeki satış rekorları gibi faktörlere bağlı olduğu anlaşılmakta. Ancak, esnafın stokladığı otomobillerin satılamaması, yüksek faiz oranları ve artan yaşam maliyetleri nedeniyle, alıcıların piyasadan çekilmesi, ikinci el otomobil piyasasının durgunluğunu daha da artırmıştır.Mart ayının, otomobil piyasası için bir kırılma noktası olacağı ve seçimler sonrası fiyatların artacağı yönündeki beklentilere rağmen, yüksek faiz oranları ve dengesiz fiyatlar nedeniyle, ikinci el otomobil piyasasının yatırım aracı olarak cazibesini yitirdiği görülmekte.
Bu durum, piyasada gerçek fiyatların ve satış rakamlarının ortaya çıkmasına yol açacak ve otomobil piyasasının karlılık oranının düşmesine neden olacaktır.Sonuç olarak, ikinci el otomobil piyasasında fiyatlar ve satışlar üzerinde etkili olan birçok faktör bulunmakta. Faiz oranlarının düşmesi ve ekonomik koşulların iyileşmesi, piyasada bir canlanma yaratabilir.
Ancak şu an için, ikinci el otomobil piyasasında durgunluk hakim ve gelecekteki gelişmeler, piyasanın dinamiklerine bağlı olarak değişiklik gösterecektir.
Kaynak: gazetevatan