‘Geleneğimizde dokunarak almak’ diye bir mantık olduğunu söyleyen Honda Türkiye Otomobil Satış Müdürü Akman, “Bu bir süre daha devam etse de önü alınamayacak bir ilerlemeyle online sıfır otomobil satışına doğru gidilecektir. Biz de online kanallarla aracın satışını yapacak bir sistemi yakında hayata geçireceğiz” dedi.
Çip krizi, tedarik sorunu, döviz kuruna bağlı fiyat artışları, bayilerde yok satan araçların fahiş fiyatlarda galerilerde satılması, ÖTV matrahı güncellenecek mi?, elektrikli otomobiller, otonom araçlar ve sıfır taşıtların tamamen online satışı olur mu? gibi konuların gölgesinde 2021 yılında toplam 737 bin 350 araç satıldı. Bunların 561 bin 853’ü sadece otomobildi.
2022’ye hızlı giriş yapamayan otomotiv sektöründe binek araç satışları yüzde 17,9 azalarak 29 bin 20 adet gerçekleşti.
Sektörle alakalı tüm gelişmeleri Honda Türkiye Otomobil Satış ve Kurumsal İletişim Müdürü Serdar Akman’ sorduk.
Daha yüksek adetlere çıkabilirdik
Serdar Akman “Geçe sene çok iyi bir sezon geçirdik, özellikle yılın son dönemlerine doğru. Eğer tedarik sıkıntısı olmasaydı çok daha yüksek adetlere çıkılabilirdi. Aralık ayı başıyla döviz kurlarının artması ve bunların direk fiyatlara yansıması ve sonrasında yine 20 aralık itibariyle piyasaların hareketini durdurmasıyla birlikte bunun etkilerini ocak ayında da gördük” dedi.
Sorun önümüzdeki yıl da devam edecek
Akman, “Bu sene sadece çip krizi olarak değil bunun yanında başka elementlerin de sıkıntısını yaşayacağız. Sorun önümüzdeki yılda devam edecek gibi görünüyor, bununda nedenlerinden biri çipe yüksek bir talep var, aynı zamanda arzda da talep var. Bir otomobilde binin üzerinde çip kullanılıyor, bu ticari araçlarda daha da çok kullanılıyor. Bunun yanında diğer oyun konsolları, cep telefonları yani hayatımızın her tarafında elektronik var” diye konuştu. Akman, müşterilerimiz şuan istedikleri araçları bayilerde bulabilirler.”
Online araç satışı sistemini getireceğiz
“Bundan birkaç sene önce e-ticaret için herkes mesafeli dururken, pandemi birazda bunun tetikleyicisi oldu” diyen Akman, “Hemen hepimiz e-ticaretle alışveriş yapıyoruz ama otomobilde durum biraz farklı. Bizim geleneğimizde, bayiye gideriz en azından otomobilin bir tekerleğine bile dokunuruz, kapısını açıp içine oturup bakarız mantığı bir süre daha devam edecektir. Ama bunun önü alınamayacak bir ilerlemeye doğru gidilecektir. Bu konuyla ilgili bayilerimizde bize devamlı soruyorlar çünkü bu konu onların geleceğini belirleyecek. Bizim planlarımız içinde bu var aslında. Tabi ki bu bayinin satışını etkileyecek bir oranda olmayacak. Ama bu talepte bulunan müşterilerinde isteklerini karşılıyor olmak gerekir. Sonuçta online kanallarla aracın satışını yapacak bir sistemi yakında hayata geçireceğiz” ifadesini kullandı.
Öncelikli hedefimiz hibrit araçlar
Elektrikli araçlarla ilgili de konuşan Akman “Özellikle hibrit araçların geleceği için yakın zamanda daha büyük fırsatlar olduğunu düşünüyorum. Çünkü elektrikli araçlar dediğiniz zaman ciddi bir alt yapı lazım. Bu alt yapı dünyada da gelişiyor Türkiye’de de yeni yatırımlar yapılıyor. Ama bizim öncelikli hedefimiz hibrit araçlar, özellikle baktığınız zaman geçen sene CR-V hibritin lansmanını yapmıştık daha sonra Jazz hibritin lansmanını yapmıştık, önümüzdeki ay da HR-V e:HEV hibritin lansmanını yapacağız.” dedi.