Türkiye otomotiv satış sonrası sektörü geçtiğimiz yıl yüzde 43,5 büyüdü. Bu doğrultuda istidam oranlarını artıran OSS üyeleri, bu yıl da sektörün büyüyeceğini örgörürken yatırım yapmakta tereddüt yaşıyor. Fakat, mekanikten dijitale dönüşen sektörde yatırım yapan avantajlı olacak.
Türkiye otomotiv ekosisteminde yer alan satış sonrası sektörü hem ülkemizde hem de ihracatta başarılı bir yılı geride bıraktı. 2021 yılında ortalama yüzde 43,5 artış yaşanan sektörde, dağıtıcılar yüzde 42’den fazla büyürken, üreticiler de yüzde 46’ya yaklaştı. Özellikle yedek parça sektörü yüzde 20’den fazla büyüyerek 7 milyar eurodan fazla bir pazara ulaştı. 2022 yılına da olumlu bakan sektör yöneticileri, yatırım yapma konusunda hem fikir değiller.
Sektörle ilgili açıklamalarda bulunan Otomotiv Satış Sonrası Ürün ve Hizmetleri Derneği (OSS) Başkanı Ziya Gökalp ve Motor Aşin CEO’su Saim Aşçı, 2021 yılını değerlendirirken bu yılki hedeflerle ilgili bilgi verdi.
Enflasyon oranının üzerinde bir büyüme bekliyoruz
Üyelerinin katılımıyla düzenledikleri “Yıl Sonu Değerlendirme” anketiyle 2021 yılını değerlendirdiklerini söyleyen OSS Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Ziya Özalp, “Üyelerimiz yurt içi satışlarda 2022’nin ilk çeyreğinde geçen yılın ilk çeyreğine göre ortalama yüzde 22,5 artış bekliyor. Yurt içi satışlarda 2021’e göre bu yıl yüzde 23,5’e yakın bir artış bekleniyor. Sektörümüzün bu yıl enflasyon oranının üzerinde bir büyüme gerçekleştireceğini öngörüyoruz” dedi.
“Yaşanan olumlu tablonun bu yıl da devam etmesinin beklendiği ortaya çıktı. Tüm bunlara karşın sektörün yatırım planlarını ertelemesi dikkat çekti” diyen Özalp, “bu yılın ilk çeyreğinde yatırım yapmayı planlayan üye oranı yüzde 38,2 oldu. Bir önceki ankette üretici üyelerin yüzde 50’si yatırım planlarken, yeni ankette bu oran yüzde 44,8’e, dağıtıcı üyelerde ise yüzde 54,3 olan oran, bu dönemde yüzde 34’e düştü” ifadesini kullandı.
TOGG önemli bir rol üstlenecek
MOTOR AŞİN CEO’su Saim Aşçı da, “Bireysel otomobil ihtiyacının artması ve araç fiyatlarında yaşanan radikal artışlar sebebiyle servis ve bakımların da doğru orantılı olarak arttığını ve Türkiye yedek parça sektörünün bir önceki yıla göre yaklaşık yüzde 20’den fazla büyüme göstererek 7 milyar Euro’dan büyük bir pazara ulaştı” diye konuştu. Aşçı, “2022’de en büyük belirleyici unsur, istikrarlı ekonomik göstergelerin oluşuyor olması. Diğer belirleyici unsur ise hammadde sıkıntısı. Eğer bu problem kronikleşirse ve teslimatlar gecikirse, tedarik zincirinde önemli bir ayak kırılmış olur ve tüm otomotiv sektörü olumsuz etkilenir. Yine de 2022 yılına pozitif bakmak istiyoruz” açıklamasını yaptı. Aşçı şunları söyledi: “Elektrikli araçların pazar payının artması, yedek parça sektörüne bir ivme kazandıracak ve mekanikten dijitale, elektroniğe ve yazılıma dönüşümde TOGG önemli roller üstlenecek. Tüm bu gelişmelerin sonuçlarını önümüzdeki 3 sene içerisinde göreceğimizi söyleyebiliriz.”