11,8 milyar dolarlık ihracatla 2021 yılını kapatan tedarik sanayi, yeni yılda 2 milyar dolarlık yatırım yapacak. Tedarik sektörüne yön veren TAYSAD’ın 484 üyesi otomotivin dönüşümüne ayak uydurmaya çalışırken, sadece 40 yakın üye de daha önce hiç üretmedikleri ürünler için yatırım ve proje çalışmaları yapıyor.
Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD), Türkiye otomotiv tedarik sanayi sektörünün 2021 yılını değerlendirmek ve yeni yıl yatırımlarını anlatmak için online toplantıda gazetecilerle bir araya geldi. TAYSAD’dan yapılan açıklamalara göre; geçtiğimiz yılda yüzde 1 büyüyen tedarik sanayi, 11,8 milyar dolarlık ihracatla yılı tamamladı.
Üretimde dünya sıralamasında 13’üncü sırada bulunan tedarik sanayi, 2022 yılında 14 milyar dolar ihracat hedefliyor.
190 ülkeye ihracat yapan tedarik sanayi, sektörün çatı derneği olan TAYSAD öncülüğünde otomotivde yaşanan elektrifikasyon dönüşümüne de hazırlanıyor.
TOGG’un takviminde ilerlemesi çok önemli
Tedarik sanayinin dönüşümü ve yatırımlarıyla ilgili konuşan TAYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Albert Saydam, “2021 yılında yaklaşık 1,5 milyar dolar olan (sadece otomotiv tedarik sanayi için söylüyorum) yatırımlarımız, 2022’de 2 milyar dolar olacak. Ayrıca TOGG’un yatırım programına uygun bir şekilde adımlarını atması, Ford Otosan’ın yeni ticari aracı için yatırım planını duyurması ve Toyota’nın 2 bin 500 kişilik istihdam arayışında olduğuna dair açıklamaları, 2022’ye ve daha sonrasına olumlu bakmamızı sağlayan haberler oldu” diye konuştu.
Dönüşümü ana sanayinin yatırımları belirleyecek
“Peki 2 milyar dolarlar yatırımın ne kadarı elektrifikasyon dönüşümüyle ilgili?” sorusuna cevap veren Saydam, “Elektrikleşme hepimizi etkileyecek ama aynı herkesi aynı derecede etkilemeyecek. Hala mevcut platformlarda kullanılan bazı ürünlerin, elektrikli araç, hibrit araç veya yakıt hücreli araçlarda kullanılması devam edecek” dedi.
Bu yatırımların en büyük nedeni az önce bahsettiğimiz ana sanayi yatırımları olduğunu söyleyen Saydam, “Burada birebir yapılan her yatırım, içinde çipi olan elektronik bir devre üretimi için olmayacaktır. Zaten ülkedeki yatırım ana sanayi elektrikli araca döndükçe yatırımlar da bu yönde değişecektir. Şu anda 40’a yakın üyemiz yoğun bir şekilde daha önce hiç üretmedikleri ve içinde bir devre bulunan ürünler tasarımında yatırım yapıyor” şeklinde konuştu.
OTEP, tedarik sanayi için çok önemli
“Bir konunun da altını çizmemiz lazım” diyen Saydam, “Otomotiv Teknoloji Platformu (OTEP), OİB, OSD ve TAYSAD’ın ortak platformu. Şöyle bir beklenti var: ‘Tedarik sanayi kendi içinde bir ürüne yoğunlaşsın, ürünle ilgili tüm beklentileri araştırsın, kendi içinde üretsin, kaça üreteceğini üç aşağı beş yukarı tespit etsin ve öyle ana sanayiye gitsin.’ Biz de OİB ve OSD ile beraber OTEP’i bu amaçla kullanma kararı aldık. Şöyle ki; otomotiv tedarik sanayiden birden fazla tedarikçiden ben bu ürüne yoğunlaşmak istiyorum. Dönüşümde bu ürünün önemli bir paya sahip olduğunu görüyorum veya bu ürünün yerlileştirilmesi için ben adayım diyecek, OTEP bununla ilgili teknik araştırmaları yapacak. Bir bakıma OTEP’i veri tabanı oluşturucu bir platform haline getirmeye çalışıyoruz. Sonuç olarak bu 2 milyar dolarlık yatırım birebir komponent üretimi değildir. Yarısı elektrikleşme için yapılmış veya elektrikli araçlarda kullanılacak ürünleri üretmeye yöneliktir diyebilirim” ifadesini kullandı.