Kurdaki artışla fiyatlarını yükselten otomotiv firmaları, 20 Aralık sonrası kurdaki gerilemeyi fiyatlarına yansıtmayı sürdürüyor. Otomotivdeki fiyatların geri çekilmesi ikinci eli de etkiledi.
Kurdaki düşüş sonrası otomobil fiyatlarında gerileme devam ediyor. Kurda dalgalanmaların yaşandığı eylül başından 20 Aralık tarihine kadar euro artışı yüzde 104 olarak gerçekleşirken sıfır km otomobil fiyatları ÖTV dilimi sabit kalanlarda ortalama yüzde 58 yükselmişti.
Kur hamlesinin yapıldığı 20 Aralık sonrası ise sıfır km otomobil fiyatlarında yüzde 12 – 20 arasında indirim oldu. İlk indirim yapan markalardan Citroen, Opel ve Peugeot fiyatlarını ortalama yüzde 10-11 arasında düşürdü.
Renault yerli üretim Clio’da indirimi yüzde 32’ye kadar uygularken, Jeep ve Alfa Romeo fiyatlarını ÖTV dilimlerine göre yüzde 5-12 arasında düşürdü.
Volkswagen, hazırlandığı zamları durdurup ortalama yüzde 7 indirim açıkladı. Fiat da zamları geri çekip vergi dilimine göre yüzde 30’a varan indirim açıkladı. BMW yüzde 17, Suzuki yüzde 10-11, MG ise yüzde 19 fiyat indirdi.
Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, konuya ilişkin şunları söyledi:
“İKİNCİ EL PİYASASI DURMA NOKTASINA GELDİ”
“Kurun gerilemesiyle sıfır otomobil piyasasında yaşanan indirimlerin etkisiyle birlikte düşük ÖTV dilimine giren modellerin sayısı bir nebze arttı ancak sıfır kilometre araçlardaki bu indirim sonrası ikinci el piyasası durma noktasına geldi.
Bireysel ikinci el satıcılarının bilinçsizce şişirdiği fiyatlar dolayısıyla yükselen ikinci el araç piyasası sıfır fiyatlarının çok üzerinde kaldı. İkinci eldeki fiyatların geri gelmesi ise sıfırdaki gibi dünden bugüne yaşanmayacak.
Minimum 20-25 gün gerekiyor. Bunun olabilmesi için de 3 ana koşul var; kur sabit kalacak, ÖTV’de artış olmayacak ve sıfırda fiyatlar aşağı gelmeye devam edecek. Bazı modellerde sıfır ile ikinci el arasında yüzde 200’lere varan farklar oluştu. Şu anda tüketici ikinci el araç almaya yönelmeyecektir” açıklamalarını yaptı.
BOZULAN ARZ-TALEP DENGESİ FİYATLARI YÜKSELTTİ
2plan İcra Kurulu Başkanı Orhan Ülgür otomobilin günümüzde bir yatırım aracına dönüştüğünü ve özellikle son dönemde bir emtia olarak kabul gördüğünü söyleyerek “Arz-talep dengesi bozulunca ikinci el fiyatları, talep ve satış adetleri doğal olarak yükseldi. Bu da son aylardaki yükselişi ivmeledi. Fakat her şeye rağmen 700-750 bin adetlik satışları normal adetler olarak tanımlayabiliriz” şeklinde konuştu.
“İKİNCİ EL 7.5 MİLYON İLE KAPANACAK”
Fiyat değişiklikleri ve bunun toplam pazara yansıması konusunda açıklamalar yapan Otoshops Genel Müdürü Melih Mutlu yaptığı değerlendirmede “Ayın son bir haftasında sıfır araç fiyatlarının belirlenme süreci ve kurdaki değişimler sebebiyle tüketici ve satıcılar piyasayı gözlemlemeyi tercih edeceklerdir” dedi.
Mutlu “2021 yılı 2. el pazarının 7 buçuk milyon civarında kapanacağını öngörebiliriz. Yılın son ayında zirve yapması beklenen satışlar geçtiğimiz günlerde yaşanan yüksek kur hareketliliği nedeniyle yavaşladı. Hem satıcılar hem de alıcılar beklemeye geçtiler. Kur hareketlerinin yavaşlaması, sıfır araçların temin durumu ve 2022 model araçların baz fiyatlarındaki artışlar ilerleyen günlerde 2. el pazarını şekillendirecek” açıklamasını yaptı.