Sıfır araç tedarikindeki sorun ve döviz kuru artışı bahanesiyle, afaki rakamlara çıkan ikinci el otomobil fiyatları, öyle ki muadili sıfır araçları bile geçti. Özellikle online satış platformlarında yaşanan anlık fiyat artışları, sektörü alt üst etti.
Kurumsal ikinci el otomotiv sektöründeki yöneticiler, gerçek ikinci el ticaretinin şimdi başladığını belirtti. Bu durumun yaşanmasındaki en büyük etkenlerden birinin, son yıllarda bambaşka meslekten kurumların ve şahısların ikinci el otomotiv sektörüne girmelerinin sebep olduğu iddia edildi. Zaten yüksek olan ikinci el araç fiyatları, dövizdeki kur artışı da bahane edilince iyice allak bullak oldu. Geçtiğimiz hafta Başkan Erdoğan’ın bizzat açıkladığı ekonomik tedbirlerden sonra döviz kuru düşmeye başlayınca, otomotiv markaları bir bir sıfır araçlarda fiyatları indirdi. Böylece yüksekten uçan mesleği ikinci el araç ticareti olmayanların fahiş fiyattan satışa çıkardığı araçları ve stok yapanların araçları elinde patladı.
İkinci el otomotiv pazarı ve yaşanan gelişmelerle ilgili sektör yöneticileri de açıklamalarda bulundu.
Ülgür: İkinci el ticareti
bundan sonra başladı
Alınan ekonomik tedbirler doğrultusunda kurlarda yaşanan düşüşle birlikte ikinci el otomobil fiyatlarında yüzde 15 civarında bir düşüş gerçekleştiğini belirten 2plan İcra Kurulu Başkanı Orhan Ülgür, “Kurların stabil kalması çok önemli. Bu şekilde kalırsa fiyatlandırmalar oturur ve pazarın hızlı seyri devam eder” dedi. Ülgür, “Kurların dengelenmesiyle; şu anda ikinci el otomobiller geçen kasım ayındaki eski fiyatlardan talep görmeye başladı. Gerçek ikinci el ticareti bundan sonra başladı demek yanlış olmaz. Bu kur düşüşüyle mesleği otomotiv ticareti olmadığı halde kar elde edenleri ve manipülatörleri de sistemin içinden çıkarmış olduk. Bu kişilerin bu düşüşle stokta beklemesi mümkün değil. Artık son kullanıcıya yönelik yapılan ticareti daha iyi ölçümleyeceğiz” diye konuştu.
Yalçın: Neredeyse otomobil
satılamaz hale geldi
Konuyla ilgili konuşan Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, “Son kullanıcıların online ilan platformlarındaki yüksek fiyatlı satış trendi, bu kur düzenlemesi ile birlikte bozuldu. Bu durumdan dolayı Türkiye’de neredeyse ikinci el otomobil satılamaz hale geldi. Ocak ayının ortasına kadar gerek son tüketici nezdinde gerekse kurumsal firmalarda, sıfır otomobil fiyatlarına endeksli olarak gerilemeyle birlikte ikinci el fiyatları da bugünkü kurlara göre normal düzeylere gelecektir” diye konuştu. “Şu an için gerileyen sıfır araç fiyatları ile birlikte ikinci elde, özellikle bireysel satıcıların yüksek fiyatlandırma yapması nedeniyle ikinci el piyasası arasında uçurum oluştu” diyen Yalçın, 2022 Ocak ayının ortalarında ikinci el pazarının bugünkü kurlara göre normal olan seviyelere geleceğini söyledi.
Karakaş: 50 bin kişi
sektörden ayıklanmalı
Yerli sermayeyle kurulan Otomerkezi.net CEO’su Muhammed Ali Karakaş da, “Hem alış hem de satış fiyatlarında kuru 10 TL şeklinde baz alarak, sabit kur sistemine geçen ikinci eldeki ilk şirket olduk. Yerli ve milli bir marka olarak bu kararı almaktan gurur duyuyoruz. Bununla beraber spot piyasada tam 25 bin otomobilin kur düşer düşmez ilan platformlarında aynı gün yayınlandığını gördük. Kur düşer düşmez ortalama 50 bin otomobil yayına alındı” şeklinde konuştu. Karakaş, “Asli işi ikinci el otomobil olmayan şirketlerin, bireylerin, ciddi oranlarda karlar elde edip, kurun düşmesiyle asli işlerine geri döndüğünü görüyoruz. Bu 50 bin kişi sisteme ve sektöre ciddi şekilde zarar veriyor, tabiri caizse piyasayı alt üst ediyor. Bunlar sektörden bir an önce ayıklanmalıdır” değerlendirmesinde bulundu.
Mutlu: Sektöre ikinci el
pazarı baskın olacaktır
Gelişmelerle ilgili açıklamalarda bulunan Otoshops Genel Müdürü Melih Mutlu ise, “Değişen kurun etkisi, tedarik sorunu ve ayın son günlerinde yaşanmasını beklediğimiz durgunlukla 2021 yılı ikinci el pazarının 7 buçuk milyon civarında kapanacağını öngörebiliriz. Yılın son ayında zirve yapması beklenen satışlar geçtiğimiz günlerde yaşanan yüksek kur hareketliliği nedeni ile yavaşladı. Hem satıcılar hem de alıcılar beklemeye geçtiler. Kur hareketlerinin yavaşlaması, sıfır araçların temin durumu ve 2022 model araçların baz fiyatlarındaki artışlar ilerleyen günlerde 2. el pazarını şekillendirecek. Sıfır araç tedarikinde yaşanan sıkıntı 2022 yılında da devam edecek gibi görünüyor. Bu açıdan baktığınızda 2022 yılında otomotiv sektöründe ikinci el pazarı baskın olacaktır” ifadesini kullandı.