Tokat’ta 7 ilden 51 alevi dedesi ve vatandaşların katılımı ile Alevi inanç, dede ocakları araştırma projesinin açılış galası yapıldı.
Tokatlı İş İnsanı, Hubyar Ocağı mensubu Ali Coşkun, “Tokat, Amasya, Sivas, Çorum, Yozgat, Samsun Ve Kırıkkale illeri yüzlerce yıldan bugüne alevi inancının en önemli merkezlerinin başında gelmekte. Bu çerçevesini çizdiğim illerde yaklaşık 1450 Alevi-Bektaşi köyü ve 51 alevi ocağı yüzlerce yıldan beri inançsal varlığını sürdürmekte. Bu zengin tarihe ve asil varlığa şahsım kayıtsız kalamazdım” dedi.
HACI BEKTAŞ VELİ’DEN SONRA, HUBYAR OCAĞI
Hacı Bektaş Veli’den sonra en büyük ocaklarından biri olan Hubyar Ocağı’nın Tokat’ta olması nedeniyle açılış galası kentte yapıldı. Hubyar Ocağı’ndan İş İnsanı Ali Coşkun önderliğinde gerçekleşen programda Tokat, Amasya, Sivas, Çorum, Samsun, Yozgat ve Kırıkkale illerinde bulunan 51 alevi ocağından dede ve binlerce vatandaş katıldı. Alevi inancı, dede ocakları araştırma projesi kapsamında önümüzdeki 4 yıl içerisinde Aleviliği anlatan bilgiler toplanarak kitap ve kütüphane haline getirilerek 250 ciltten oluşan arşiv oluşturulacak.
Ocak kültürünün ne zaman ve nasıl ortaya çıktığından bahseden Tokatlı İş İnsanı Hubyar Ocağı mensubu Ali Coşkun konuyla ilgili şunları söyledi:
“TÜRK GELENEKLERİ İLE BAĞLANTILI”
“Alevi-bektaşi düşünce sisteminin, Anadolu coğrafyasındaki yegane önderi Hünkar Hacı Bektaş Veli, Anadolu toprağında millet olarak varlığımızın en önemli tarihi mimarlarının başında gelmektedir. Alevi-bektaşi düşüncesi, 13. Yüzyılda Hacı Bektaş Veli’nin Horasan’dan Hoca Ahmed Yesevi Dergahı’ndan Anadolu’ya: gönderilmesiyle temellenmeye başlamıştır. Hacı Bektaş Veli, bu stratejik ve tarihsel misyonla binlerce kilometrelik yolu aşıp Sulucakarahöyük adlı bir köy- dergahını kurarak Alevi-bektaşi düşün-inanç sistemini Anadolu’ya yaymıştır. Alevî ocakları, Alevî-Bektâşî ibadetinde imam makamında oturan dedelerin soyunu ifade eder. Dedelik kurumu yapısı gereği soy güden, soya tâbî olan bir kurumdur. Ocak, Anadolu halk inançlarında büyük yer tutar. Bunun eski Türk gelenekleri ile bağlantılı olduğu da güçlü bir görüştür. Ocak kültü, ateş kültü ile birlikte değerlendirilir. Ocak, sözcüğü eski metinlerde ve daha sonraları ‘soy ve sülale’ anlamında da kullanılagelmiştir. Bizim burada ele alacağımız ve ‘Ocak’ olarak nitelendirilen terimle anlatılmak istenen Alevilerde dinsel hizmetleri gören Dedelerin aileleridir. Her Dede ailesi bir Ocağa dahildir. Ocaklar birbirine bağlı olup ‘el ele el hakkâ’ düsturu ile yolu sürdürürler.
Bu zengin tarihe ve asil varlığa şahsım kayıtsız kalamazdım. Bu benim ecdadıma ve bağlı olduğum pirim Hacı Bektaş Veli’ye ve asil yolumuza karşı zerre misali bir duyarlılığım ve hizmetim olabilirdi. Bugün burada ocaklar ve erenler diyarı memleketim Tokat’ta sizlerle Tokat, Amasya, Çorum, Yozgat, Sivas, Samsun Ve Kırıkkale illerindeki 51 alevi inanç-dede ocağının bilimsel-akademik araştırma projesini başlatıyoruz. Bu çalışma yaklaşık 4 yıl sürecek ve sonunda 51 ocakla ilgili sayısı 250 cildi bulan bir kütüphane oluşturacağız.”