Birleşik Krallık’ta yakıt krizi gün geçtikçe büyüyor ; Ordunun arz kıtlığına ‘cevap vermeye hazır’ olduğu açıklandı – Hükümet, pompalarda panik satın almanın ‘sakinleştiğine’ dair işaretler olduğunu vurguluyor – İşçi kıtlığı ve artan gaz fiyatları, Noel öncesi boş raflar uyarısı ve işletmeler için uzun süreli yankılar ile gıda ve içecek endüstrisi için büyük sorunlara neden oluyor – Olaf Scholz – Birleşik Krallık kamyon şoförü sıkıntısı Brexit’in sonucudur – Kilit çalışanlara öncelik verilmesi çağrısında bulunuluyor ancak sıranın önünde kim olmalı?
1,3 milyon üyesiyle Birleşik Krallık’ın en büyük sendikalarından Union Unison, kilit işçilerin mahsur kalmaması veya saatlerce yakıt için kuyruğa girmeye zorlanmaması gerektiğini söyledi ve hükümete “akaryakıt istasyonlarını yalnızca kilit çalışanların kullanımına tahsis etmeye” çağırdı. Benzin kaynakları, HGV driver – Ağır vasıta sürücüsü sıkıntısının etkileri depoları kurutuyor.
Petrol Perakendecileri Derneği’ne göre, gece boyunca uzun kuyruklar oluştu ve bazı petrol markaları tesislerinin %90’ının boşaldığını görüldü. Londra Belediye Başkanı Sadiq Khan, belirlenmiş benzin istasyonlarının temel çalışanlar için ayrılması gerektiğini söyledi.
Union Unison sendikasının genel sekreteri Christina McAnea kilit işçilerin mahsur kalmaması veya saatlerce yakıt için kuyruğa girmeye zorlanmaması gerektiğini söyledi ve hükümete “akaryakıt istasyonlarının yalnızca kilit çalışanların kullanımına tahsis edilmesi” çağrısında bulundu, “böylece anahtar noktada görev yapan pek çok kişi hizmetlerini sunmaya devam edebilsinler”uyarısını yaptı ve şöyle devam etti ; “Ambulans ekipleri, hemşireler, bakım çalışanları, öğretim görevlileri, polis personeli ve diğer kilit çalışanlar, sadece bir pompaya ulaşmak için mahsur bırakılmamalı veya saatlerce kuyruğa girmeye zorlanmamalıdır.Hükümet, akaryakıt istasyonlarını yalnızca kilit çalışanların kullanımına tahsis etmek için acil durum yetkilerini kullanarak şimdi bu sorunu çözebilir.”
Peki temel işçiler ne gibi zorluklar yaşıyor?
Sağlık çalışanları –
British Medical Association BMA – İngiliz Tabipler Birliği, sağlık ve temel çalışanlara yakıta öncelikli erişim verilmesi gerektiğini söyledi. BMA konsey başkanı Dr Chaand Nagpaul, hastalara bakım garantisi vermek için sağlık çalışanlarına öncelik verilmesi gerektiğini söyledi. “NHS personelinin işlerini yapamama konusunda gerçek bir risk var” dedi.Ancak temel çalışanlar ne gibi zorluklar yaşıyor?
The Royal College of Nursing RCN – Kraliyet Hemşirelik Koleji İngiltere direktörü Patricia Marquis şunları söyledi: “Hemşirelik personeli, genellikle işe gitmek veya hastalarını toplum içinde görmek için uzun mesafeler kat ederek değerli işler yapıyor. Zaten yaygın personel sıkıntısı ile mücadele eden sağlık ve bakım hizmetleri, daha fazla personel kaybetmeyi göze alamaz. çünkü seyahat edemiyorlar. Bazı bakım personelinin, vardiyaların güvenli bir şekilde çalışabilmesini sağlamak için yarın gelemeyecekleri konusunda işverenlerini uyardığını biliyoruz.Bu tedarik sorunlarının ışığında, sağlık ve bakım çalışanlarının bir öncelik olması gerekiyor, aksi takdirde hasta bakımı tehlikeye girecek.”
Polis –
National Chair of the Police Federation of England and Wales – İngiltere ve Galler Polis Federasyonu Ulusal Başkanı John Apter, panik satın almanın polisliği zorladığını söyledi. “Polis memurları, insanların mantıklı davranmasını sağlamak için benzin istasyonlarına gitmek zorunda. İş yerleri , araçlara yakıt sağlamak için mücadele ederken giderek daha fazla engelleniyor. Hükümetin, meslektaşlarımın ve diğer acil durum çalışanlarının işe gitmek ve işlerini yapmak için ihtiyaç duydukları yakıtı nasıl elde edebilecekleri konusunda acilen düşünmesi gerekiyor.”
Evde bakım çalışanları –
Evde Bakım Derneği, garaj ön avlularında evde bakım ve diğer temel çalışanlara acilen öncelik verilmesi çağrısında bulunuyor. Evde Bakım Derneği’nin CEO’su Jane Townson şunları söyledi: “Sadece temel çalışanlar için düzensiz bir önceliklendirme var. Önceki yakıt grevlerinde, yerel makamlar, temel kullanıcılar için kıt yakıtlara öncelik verilmesini ayarlayabildi.”
Okul liderleri birliği NAHT’nin genel sekreteri Paul Whiteman, “İhtiyacımız olan son şey, son 18 ayın deneyimi göz önüne alındığında eğitimde daha fazla kesinti yapılmasıdır. Okullar hala COVID-19’un neden olduğu devam eden zorluklarla boğuşuyor ve bu nedenle petrol tedarik sorunlarından kaynaklanan daha fazla kesintinin önlenebileceğini umuyoruz.”dedi.
Eczaneler –
Royal Pharmaceutical Society – Kraliyet Eczacılık Derneği, eczanelerin hala ilaç teslim ettiğini ve insanlara reçetelerini normal şekilde toplamalarını söyledi. Derneğin başkanı Profesör Claire Anderson, “Normal olarak, eczacılar ihtiyaç duydukları ilaçları almalarını sağlamak için hastalarla çalışıyor. Yakıt tedarikindeki sorunların hastaların ilaçlarını almasını engellediğinin farkında değiliz.Herhangi bir endişeniz varsa, lütfen yerel eczacınızla ve onların ekibiyle konuşun, size yardımcı olabilecek ve sizi rahatlatacaktır.”dedi.
Taksiler –
Brunel ve Green Tomato araçlarını işleten Travelhire Group, önümüzdeki günlerde “rezervasyonlarda önemli bir gecikme” olacağı konusunda uyardı ve müşterileri gecikmeler için zaman ayırmaları konusunda şunları söyledi: “Yakıt tüketimini kontrol etmek ve araçların yolda kalma riskini en aza indirmek için bazı uzun mesafeli rezervasyonlar var ki yapamayacağız. Bu tür rezervasyonlar hakkında müşterilerle bireysel olarak iletişime geçeceğiz. Müşterileri, mümkün olan durumlarda (bir arabada 3 yolcuya kadar) rezervasyonları paylaşmaya teşvik ediyoruz. İnsan taşıyıcılarının rezerve edildiği durumlarda, bunun yerine iki araba göndermemiz gerekebilir.”
AA başkanı Edmund King ise şunları söyledi: “Milyonlarca sürücü bu hafta sonu yakıt ikmali alışkanlıklarını değiştirdi, ancak bir depo bir kez dolduğunda yeniden doldurulama şansı düşük. Talepteki bu kısa vadeli artış yavaşlayacak ve ön sahaların yeniden stok yapmasına izin verecek. Önümüzdeki günlerde her şeyin normale döneceğini tahmin ediyorum. Sürücülerin de dikkatli olması gerekiyor çünkü bu hafta sonu yanlış yakıt doldurmada (yanlış yakıt koyma) geçen hafta sonuna kıyasla çarpıcı bir artış gördük. Bu da, yeniden doldurmadan önce tüm deponun boşaltılması gerektiğinden mevcut yakıtı gereksiz yere azaltır, doğru yakıt alın.”
Olaf Scholz – Birleşik Krallık kamyon şoförü sıkıntısı Brexit’in sonucudur –
Almanya Başbakanı Angela Merkel’in yerini alacak favori, İngiltere’nin kamyon şoförü sıkıntısının Brexit’in bir sonucu olduğunu öne sürdü. Merkez soldaki Sosyal Demokratların lideri Olaf Scholz, AB ile işgücünün serbest dolaşımının sona ermesinin İngiltere için bir “sorun” yarattığını söyledi.
Almanya’da sonuçsuz kalan seçimlerin ardından Sosyal Demokratların lideri Olaf Scholz gazetecilere verdiği demeçte, “İşgücünün serbest dolaşımı Avrupa Birliği’nin bir parçasıdır” dedi. “İngilizleri Avrupa Birliğinden ayrılmamaya ikna etmek için çok çalıştık. Şimdi farklı karar verdiler ve umarım sorunları hallederler. Bence AB ile Birleşik Krallık arasında iyi ilişkiler olmasını sağlamak hepimiz için sürekli önemli bir fikir. Ama bu çözülmesi gereken bir sorun.” diyerek bu konuda ki düşüncelerini dile getirdi.