Türk Savunma Sanayii’nin en yetkin olduğu alanlardan biri şüphesiz kara araçları.
Farklı firmalar tarafından üretilen bu araçlar pek çok ülke tarafından başarıyla kullanıldı/kullanılıyor.
4X4 Taktik Tekerlekli Zırhlı Araçlar (TTZA) hem TSK tarafından yoğun kullanılıyor hem de yurt dışına fazlaca ihraç ediliyor.
Bu kapsamda araçları olan firmalar, BMC, OTOKAR, FNSS, NUROL MAKİNA, KATMERCİLER, BEST GRUP ve TÜMOSAN.
Listemize TSK envanterinde en fazla 4×4 aracı bulunduğu için BMC ile başlayacağız.
BMC’nin demirbaş ürünü şüphesiz KİRPİ. Mayına Karşı Korumalı Araç (MKKA) sınıfında olan KİRPİ, 19.7 ton ağırlığa kadar çıkabiliyor. Araç, şok emici koltuklar ile 13 personel taşıyabiliyor. Halihazırda 1000’den fazla KİRPİ, Türk Güvenlik Güçleri tarafından kullanılmakta. Tunus’a da KİRPİ’nin ihracatı gerçekleştirildi.
KİRPİ üzerinde geliştirme çalışmalarını sürdüren BMC, bu kapsamda KİRPİ-II aracını üretti. Tasarımsal değişiklikler de yapan firma aracın ağrılığını da arttırarak azami ağırlığı 20.8 tona çıkardı. Bağımsız süspansiyonlar ile desteklenen KİRPİ-II, monokok tipte zırhlı kabin, şok emici koltuklar gibi özelliklere haiz. Silah Taşıyıcı Araçlar projesi kapsamında 529 adet KİRPİ-2 teslimat gerçekleştirildi.
Firmanın diğer ürünü VURAN. KİRPİ ve KİRPİ-2’den daha hafif (16 ton boş ağırlık) olan VURAN, firmanın yeni ürünlerinden biri . 9 kişi taşıma kapasitesine sahip araç, kendine özgü V tabana sahip.
BMC’nin dördüncü 4×4 zırhlı aracı AMAZON. 7 personel taşıma kapasitesine haiz AMAZON, BMC araçları arasında en küçük ama en hızlı ve manevra kabiliyeti yüksek olanı. AMAZON’un tam yük ağırlığı 14 ton. Araç halihazırda Emniyet Genel Müdürlüğü ve Katar Ordusu tarafından kullanılıyor.
Diğer 4×4 Zırhlı Araç üreticisi firma OTOKAR.
Firmanın ürünlerinin başında da şüphesiz COBRA geliyor. Son yıllara kadar TSK tarafından en yoğun kullanılan araç olan COBRA, artık TSK operasyonlarında nadir yer alıyor. Zira 90’ların sonları ve 2010’lu yıllara kadar çok başarılı görevler üstlenen araç artık saha ihtiyaçlarına cevap verecek konumda değil. 6.7 ton azami ağırlığa sahip COBRA, azami 9 personel taşıyabiliyor.
OTOKAR, COBRA’yı saha şartlarına göre geliştirerek COBRA-II’yi üretti. Başta koruma kapasitesi olmak üzere pek çok özelliğin geliştirildiği COBRA-2, 13.5 azami ağrılığa sahip. Araç toplam 10 personel taşıyabiliyor. TSK tarafından da kullanılan COBRA-2, geçtiğimiz sene Afrika ülkelerine ihraç edildi.
OTOKAR’ın diğer ürünü KAYA-II. OTOKAR, KAYA’yı web sitesinden kaldırınca listeye sadece KAYA-II’yi ekledik. KAYA-II, aynı KİPRİ ve KİRPİ-II’nin bulunduğu Mayına Karşı Korumalı Araç sınıfında. Onlardan daha hafif olan KAYA-II, azami 14.5 ton ağırlığa ulaşabiliyor. Araç, 10 personel taşıyabilmekte.
OTOKAR, Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından belli bir süre boyunca yoğun olarak kullanılan ZPT araçlarının yerini alması amacıyla URAL’ıı üretti. Polis halihazırda kullanılan URAL, 6.4 ton azami ağrılığa sahip. Araç içerisinde 8 personel taşıyabiliyor.
OTOKAR’ın en yenilikçi çözümü ise AKREP-II aracı. Hibrit, dizel veya elektrik gibi alternatif güç gruplarını kullanabilen AKREP-II, Türkiye’nin ilk elektrikli zırhlı aracı olma ünvanına sahip. 13.5 ton ağırlığındaki araç, sürücü, komutan ve silahçı olmak üzere 3 personel taşıyabiliyor. Aracın boyutu küçük olmasına rağmen 90mm’ye kadar silah kuleleriyle donatılıyor ve bu sayede yüksek ateş gücüne ulaşabiliyor.
4×4 Zırhlı Araç üreten yerli firmalardan biri de FNSS.
Daha çok paletli araçlar ve 6×6 ile 8×8 taktik tekerlekli zırhlı araçlar üzerine yoğunlaşan firmanın 4×4 sınıfında Silah Taşıyıcı Araç projesi için geliştirdiği PARS 4X4 adlı ürünü bulunuyor. 4 kişilik mürettebat kapasitesine sahip PARS 4X4, amfibi özellikte. TSK’ya 2022’ye kadar iki adet OMTAS füzesi taşıyan 76 tane PARS-4X4 teslim edilecek.
Türkiye’nin önemli zırhlı araç üreticilerinden biri NUROL MAKİNA.
Firmanın en popüler ve beğenilen aracı şüphesiz EJDER YALÇIN 4X4. 18 ton azami ağırlığa ulaşabilen EJDER YALÇIN, 11 personel taşıma kapasitesine sahip. Avrupa’dan Afrika’ya kadar pek çok ülke EJDER YALÇIN kullanmakta.
Firmanın diğer ürünü ILGAZ-II. URAL ile aynı sınıfta olan ILGAZ-II, Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından kullanılması amacıyla geliştirildi. 8.8 ton ağırlığındaki araç, 9 personel taşıyor.
Firmanın son ürünü YÖRÜK. 10 ton ağırlığa sahip araç, 9 personel taşıyabiliyor. YÖRÜK, TSK envanterine girmeden Katar’a ihraç edilerek önemli bir başarıya imza attı.
Bir diğer 4×4 Zırhlı Araç üreticisi KATMERCİLER.
Son aylarda yaptığı ihracatlar ile adını duyuran KATMERCİLER’in en popüler ürünü HIZIR. 16 ton azami ağrılığa sahip HIZIR, 9 personel taşıyabiliyor. Ayrıca HIZIR’ın keşif-gözetleme sistemleriyle donatılan versiyonunu firma ATEŞ olarak adlandırmakta.
Firmanın diğer ürünü KHAN. 6 tonluk hafif bir araç olan KHAN, 8 personel taşıma kapasitesine sahip. KHAN için ilk ihracat sözleşmesi geçtiğimiz günlerde imzalandı.
4X4 zırhlı araç üreticilerinden biri de BEST GRUP.
Firmanın AŞKAR adını verdiği aracı bulunmakta. Araç 5 personel taşıma kapasitesine sahip.
Listemizdeki son zırhlı araç üreticisi TÜMOSAN.
Firmanın PUSAT isimli ürünü bulunuyor. Araçta TÜMOSAN ürünü motor, transmisyon, aktarma organları olması sayesinde çok yüksek seviyede yerlilik oranına ulaşılıyor. Araç 9 personel taşıma kapasitene sahip. Araç yakın zamanda hazır hale gelecek.
Kaynak: M5