Trafik canavarlarının, makas atacağım diye 5 kişinin ölümüne 20 kişinin yaralanmasına neden olmasının ardından açıklama yapan Yol ve Trafik Güvenliği Danışmanı Şener: “B sınıfı sürücü belgesini almak için zorunlu olan uygulama süresi 14 saat. Bu zaman dilimi trafiğe çıkmak için yeterli mi?”
Geçtiğimiz Kurban Bayram tatilinde, hatalı şerit değiştiren, popüler tabiri ile ‘makas atan’ bir sürücü 5 kişinin ölümüne ve 20 kişinin yaralanmasına sebep olmuştu. 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nda detayların bütün açıklığı ile bulunduğunu hatırlatan Üsküdar Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği Programı Öğretim Görevlisi ve Yol ve Trafik Güvenliği Danışmanı Özgür Şener, “Neden hala hatalı şerit değiştirmekten kaynaklı trafik kazalarını ve bu kazalardaki ölüm ve yaralanmaları konuşuyoruz?” sorusunu gündeme getirdi.
İyi eğitim, kontrol ve denetimi azaltır
Bu sorunun üç önemli sebebi olduğunu söyleyen Şener, “1-Sürücülerimizin trafikteki tehlikelerin ve bu tehlikelerin sebep olabileceği risklerin farkında olmamaları. 2- Trafik kurallarını bilmemeleri ve bilenlerin de bir kontrol ve denetim mekanizması yoksa kurallara uymamaları. 3-Bununla birlikte, etkin bir kontrol ve denetim sisteminin sürücülerin güvenli sürüş yapmaları için gerekliliği. İlk iki madde ile ilgili gerekli çalışmaların yapılması ile kontrol ve denetim kısmına büyük oranda gerek kalmayacak” diye konuştu.
Süreç A noktasından B noktasına götürme üzerine
“Sürücü belgesi verme sürecindeki taşıt kullanma bölümü, sürücü adayının taşıtı A noktasından B noktasına götürebilmeyi başarması üzerine” diyen Şener, “B sınıfı sürücü belgesini almak için zorunlu olan uygulama süresi 14 saat. Bu zaman diliminde sürücü adayının taşıtın kullanım fonksiyonlarını öğrenmesi ve akan trafiğe uyum sağlaması, yayalar, bisikletliler, motosikletlilere dikkat etmesi ve taşıta zarar vermeden, bir yere çarpmadan taşıtı kullanmayı öğrenmesi beklenir. Mümkün mü? Bunun yanıtını taşıt kullananlara bırakıyorum” ifadesini kullandı.
Usul şudur: Sol ayna – sol sinyal – sol ayna – sollama
Şener, “Bir sürücüye, bir taşıtı geçmek için şerit değişikliği yaparken doğru sıralamanın; sol ayna kontrolünü yapmak, yolun arkası geçiş için uygunsa sola sinyal vermek, şeritten çıkmadan önce tekrar ayna kontrolü ile yolun arkasının uygunluğunu teyit etmek, uygun hızla diğer aracı geçmek, sağ ayna kontrolü ile arkadaki taşıtın güvenli mesafede olduğunu doğrulamak, sağa sinyal vermek ve başladığı şeride geri gelmek olduğu anlatılırsa bu davranış değişikliği sağlanabilir” değerlendirmesinde bulundu.
Makas atan ömür boyu taşıt kullanmayacak
Makas atanların, farkında olarak bu davranışı sergilediklerine dikkat çeken Şener şöyle konuştu: “Bunlar bir sebeple kendilerinde bulunan heyecan arayışının faturasını, kendisine, taşıttaki yolculara veya trafikteki diğer canlılara canları ile ödetirler. Bile isteye ihlal yaparlar. Bunu kabul etmek mümkün değil. Çünkü bu hiçbir yerde öğretilmiş, anlatılmış bir sürüş davranışı değil. Bu şekilde sürüş yapan kişilerin tespiti durumunda sürücü belgeleri ellerinden alınmalı ve bir daha taşıt kullanmalarına izin verilmemeli.”