TUSAŞ Genel Müdürü Temel Kotil, ANKA 3’ün ilk görüntüsünü paylaştı. Dikkat çeken ‘V’ kanat tasarımını yorumlayan Savunma Politikası Analisti Turan Oğuz, ANKA 3’ü milliyet.com.tr’ye değerlendirdi.
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii Genel Müdürü Temel Kotil, insansız savaş uçağı ANKA 3’ün ilk görüntüsünü geçtiğimiz günlerde paylaştı.
TUSAŞ Genel Müdürü Kotil, ATAK 2’nin yakında motor çalıştıracağını, ANKA 3’ün ise ilk uçuşunu gerçekleştireceğini açıklarken MMU ve HÜRJET’in de taksi yaptığını belirtti.
Sosyal medya hesabından açıklama yapan Kotil, ‘Türkiye Yüzyılı’nda milletimize olan sözümüzü tuttuk. MMU ve HÜRJET taksi yaptı, ATAK 2 yakında motor çalıştıracak, ANKA 3 de ilk uçuşunu gerçekleştirecek. Binlerce çalışma arkadaşımız ve iş ortaklarımızla ortaya çıkardığımız ürünlerimizi Çanakkale şehitlerimize armağan ediyoruz.’ ifadelerini kullandı.
Geçtiğimiz haftalarda ANKA 3 ile ilgili CNN Türk’e de açıklamalarda bulunan Kotil, ‘Uçağın kuyruğunu kaldırdığınız zaman radyo dalgalarının yansıyacağı yeri ortadan kaldırıyorsunuz. Kuyruk olmazsa gitmiyor. Kuyruksuz yapmak zor. Kuyruk gidince uçağın stabilitesi bozuluyor. Biz onun küçük modelini yaptık uçurduk. Pilot kendi füzesini ateşliyor, yanından giden insansızın füzesini de ateşliyor. Onun için ANKA 3 bu amaçla yapılıyor. Mart ya da Nisan olur. Sözümüz var. Ölümüne çalışıyoruz.’ demişti.
“TUSAŞ ADETA BİR ŞOV YAPIP MMU, HÜRJET VE ANKA 3’Ü GÖSTERDİ”
Savunma Politikası Analisti Turan Oğuz, ANKA 3 ile ilgili görüşlerini milliyet.com.tr’den Sercan Dinç’e değerlendirdi. Oğuz’un açıklamaları şöyle;
Aralık ayının ortasında KIZILELMA uçtu. Martın ortasında da TUSAŞ adeta bir şov yapıp hem MMU’yu hem HÜRJET’i hem de ANKA 3’ü gösterdi. Dolayısıyla bunun uluslararası arenadaki yansımasına bakarsak Türkiye sadece silah üreten bir ülke değil artık teknloji üreten bir ülke olarak görülmeye başlıyor. Bu çok önemli ve değerli bir şey. Bir de üzerine TOGG’u koyun. Özellikle müslüman ülkelerden yola çıkarak ve Orta Doğu, Afrika ve bunun gibi ülkeler için bir örnek gibi algılanıyor. Ne zaman yabancılarla konuşsam ‘Türkiye teknoloji üretiyor. Biz müslümanlar olarak Türkiye’nin bu konudaki öncü olmasını çok önemsiyoruz’ diyorlar. Bu savunma sanayiinden başlayacaktır ama uzay sanayiinde de Türkiye için bu algıyı yaratacaktır. Otomotivde de yaratacaktır. Hepsine bir etkisi olacaktır. Türkiye’nin kendi etki alanındaki algısını çok farklı bir yönde geliştiriyor. Bu toplumsal, sosyal ve uluslararası ilişkiler açısından etkisi.
(HÜRJET)
“‘ŞİMŞEK DRONE’LAR KONULMUŞ”
ANKA 3 görüntüsü itibarıyla çok maksatlı insansız savaş uçağı olduğunu bağırıyor. Nedir? Bir kaç görevi birlikte yapabilecek. Sadece tek görev uçağı, hava-yer uçağı değil. Özellikle altında ‘şimşek drone’lar konulmuştur. Zaten gövde içi silah istasyonları olacak ileri dönemlerde.
Yine benim edinebildiğim en güncel bilgilere göre ANKA 3’te kullanılan türbin motor Ukrayna üretimi ve ses altı hızlarda görev yapıyor. Ama ileriki varyantlarda ses üstü de olacaktır. Bunu da Temel bey (TUSAŞ Genel Müdürü) söylemişti.
“KIZILELMA GİBİ BİR KAÇ TANE VARYANT OLACAK”
Aynı KIZILELMA gibi düşünün. Naısl bir kaç tane varyantından bahsediyorsak ANKA 3’te de bir kaç tane varyant olacaktır. Genel anlamda Türkiye’nin, Türk Hava Kuvvetleri’nin görevlerini ayırdığımız zaman bence KIZILELMA formu, manevra kabiliyeti ve stent yapısıyla hava üstünlüğü, silahlı hava devriyesi, elektronik harp, uçak gemisi görevleri için sanki o görevleri KIZILELMA alacak. ANKA 3 ise düşman hava savunmasının bastırılması ve imhasını, hava yer görevlerini, elektronik harp görevlerini yapacaktır. Bu bizim son zamanlarda ‘wingman’, ‘kanat adamı’ dediğimiz bir kavram var. Yani insanlı bir uçağın yanında 5-10 tane daha drone yer alıp bazılarının elektronik harp uygulaması, bazılarının hava-yer uygulama görevi, bazılarının düşman hava sahasının bastırılması… İnsanlı bir uçakla birlikte çalışmaya ‘kanat adamı’ olarak diyoruz.
Bir de keşif görevleri… Çok uzun menzilden düşman unsurlarının özellikle kara unsurlarının tespiti, teşhisi, durumlarının sürekli güncel olarak keşif ve gözlem olarak yapılması işlemleri var. Sanki ANKA 3 de bunları yapacak gibi duruyor şimdilik. Baktığınız zaman hem KIZILELMA hem ANKA 3 aslında hepsini yapabilecek uçaklar.
(KIZILELMA)
BOYUTU
Ebat olarak da KIZILELMA gibi gözüküyor. Benzer sınıflarda benzer görevleri yapabilecekler gibi gözüküyor. Aynı KIZILELMANın şu andaki prototiplerinde ses altı hızlarda çalıştığı gibi ANKA 3’ün de ilk prototipi ses altı hızlarda. Aslında aynı anda iki tane kardeş üretiyoruz. Bunu dünyada yapabilen çok fazla ülke de yok. En üst sınıf ülkeler. ABD, Rusya, Çin yapıyor. Avrupa’da bunu yapabilenler şu an baktığınız zaman yok.
‘V’ KANAT YAPISI NE ANLAM İFADE EDİYOR?
İyi bir uçan kanat yapısı sebebiyle düşük radar görünürlüğe sahip olacağı aşikar. Sadece form yeterli değildir. Uçan kanat yapısındaki B2’nin radar görünürlüğü V kanat yapısına sahip F-22’den daha kötüdür. Düşük radar görünürlüğü açısından baktığımız zaman uçan kanat yapısı tek başına ‘Bu bundan daha iyidir’ diyebilmek için yeterli değil.
Fotoğraf üzerinde bazı çıkıntıları olduğu gözüküyor. Ama daha bu, henüz daha taksisini bile yapmamış bir ürün. Seri üretime geçene kadar çok büyük değişiklikler yaşayabilir.
“BU TÜRKİYE’YE İLERDE ÇOK BÜYÜK AVANTAJ SAĞLAYACAKTIR”
Doğru yapılırsa geleceği parlak bir ürün. Çünkü en modern sistemleri kullanıyor. Gördüğümüz kadarıyla en modern mimarileri kullanıyor. Bunların doğru kullanılmasında TSK’nın iyi doktrinler kullanması da önemli. Nasıl ki dünyanın sadece keşif gözetleme için yaptığı taktik İHA’larını biz alıp, kendi ihtiyaçlarımız doğrultusunda konvansiyonel savaş içinde kullandık, yine TSK’nın ihtiyaçlarına göre konumlandırıldığı zaman dünyada yine bir paradigma değişimine mutlaka sebep olacak. Bu kaçınılmaz. Bunları doğru şekilde kullanabilirsek. Bu Türkiye’ye ilerde çok büyük avantaj sağlayacaktır. Çünkü platformlar buna müsait.
ANKA 3, TCG ANADOLU GEMİSİNE İNİŞ-KALKIŞ YAPACAK MI?
TCG Anadolu gemisine ilk prototipin kalkacağına dair herhangi bir bilgi paylaşılmadı ama teorik olarak mutlaka kalkış yapabilir. Teoride bunu engelleyen bir şey yok. İleride buna uygun varyantlarda talep gelirse yapacaklardır. Bu imkansız bir şey değil.
HANGİ MÜHİMMATLAR UYGUN OLUR?
‘Düşman hava savunmasının bastırılması ve imhasında yer alacak’ dedik buna uygun olarak antiradyasyon füzeleri Türkiye’de ‘Akbaba’ adında kendi füzesini üretiyor. Mesela yerli füze kullanılacaktır diye düşünüyorum. Hava-yer görevleri dediğini zaman onlarca bizim şu anda da aktif olarak kullanılan SOM’dan tutun Çakır’ına Kuzgun’ununa vs. onlarca çeşidimiz var. Bunlar kullanılacaktır. Küçüklerden çok büyük mühimmatları düşünelim. 250 libre, 500 libre belki 1000 libre…
Ama mutlaka dahili silah istasyonlarının dışında harici silah istasyonları daolacaktır. Aynı KIZILELMA’daki gibi. Eminiz harici silah istasyonunu görüyoruz. Çünkü fotoğrafta 2 tane şimşek zaten harici yani kanatların altındaki silah istasyonlarına yerleştirilmiş. Bu istasyonun olacağına eminiz.
(Milli Muharip Uçak)
“MMU, KIZILELMA, ANKA 3 BİRLİKTE GÖREV GÜCÜ OLUŞTURACAKLAR”
‘Kanat adamı’ olduğunuz zaman ana uçan kaleniz olacaktır. Muhtemelen MMU veya MMU’lar olur. Bir ‘görev gücü’ diyelim buna. Bunu koruyacak ya da elektronik harp uçakları olacaktır. Hava-hava uçakları olacaktır. Belki o zaman bir MMU, 2-3 KIZILELMA, 7-8 ANKA 3 ile birlikte görev gücü oluşturacaklar. Bir kısmı hava üstünlüğü uçağı olacak gelen tehlikeleri savuşturacak. Bir kısmı elektronik harp uçağı olacak. Bir kısmı hava-yer görevi yapacak.
“BUNDAN SONRA SÜRE SÖZ KONUSUDUR”
Şu an Türkiye ve Türk Savunma Sanayii Başkanlığı bunları konuşuyor. Artık konuşmayla değil birer birer uygulanacak şeyler de fiziken ortaya çıkmaya başladı. Bundan sonra süre söz konusudur. Yapılamayan şey yok.
Kaynak: Ercan Dinç /Milliyet