Çin’in ilk yerli büyük yolcu jeti olan C919, son dönemde 7 farklı uçak kiralama şirketinden 300 yeni sipariş aldı. Daha önce de yerli ve yabancı 28 hava yolu firması ve uçak kiralama şirketi toplam 815 adet C919 sipariş etmişti.
Uzmanlar, şimdiden binin üzerinde sipariş alan C919 uçağının piyasaya girmesinin, Boeing ve Airbus’ın piyasadaki tekelini kıracağı kanısında.
C919, daha geniş tanınırlık kazanıyor
C919, geçen hafta Guangdong eyaletinin Zhuhai kentinde düzenlenen 14. Airshow China Havacılık Fuarı’na da katıldı.
Fuarın ilk gününde 7 uçak kiralama şirketi, 300 adet C919 sipariş ederken, organizasyon sırasındaki en büyük yeni uçak siparişi sözleşmelerine imza atıldı.
Uzmanlara göre, yeni siparişler kısa süre önce Tip Sertifikası’nı alan C919’un tanınırlığı giderek artıyor. Uçağın, gelecekte küresel piyasalardaki payını artırması hedefleniyor.
Çin Sivil Havacılık İdaresi, eylül ayı sonunda C919’un Tip Sertifikası’nı verdi. İlk uçağın, aralık ayında China Eastern Airlines’a teslim edilmesi bekleniyor.
Uzmanlar, Airbus’ın A320 uçakları ve Boeing’in B737 serisi ile karşılaştırılan C919’un, iki şirketin pazardaki tekel konumunu sarsmanın yanı sıra, Çin’in havacılık endüstrisinin hızla gelişmesine yardımcı olacağını belirtiyor
Havacılık sektörü analizlerinin yer aldığı Carnoc adlı internet sitesinin köşe yazarlarından Lin Zhijie, “C919’un ticari lansmanı, küresel hava yolu şirketlerinin seçeneklerini artırırken maliyetlerini düşürmelerine yardımcı olacak ve yolcular için daha iyi hizmet sunacak.” dedi.
C919’ların üretiminde yeni malzemelerin payı büyük
Öte yandan, C919 uçaklarının imalatında büyük oranda yeni donanım ve malzeme kullanılması da dikkat çekti.
C919 modellerinde, 3. nesil alüminyum-lityum alaşımları geniş bir şekilde kullanılırken, T800 karbon fiber kompozit de ilk defa Çin’in sivil uçaklarında kullanılan malzemeler arasında yer aldı.
Yeni malzeme kullanımı, havacılık teknolojilerinin gelişmesini ilerleten en önemli güçlerden biri olarak görülüyor. Genel olarak, büyük sivil uçaklarda kullanılan önemli malzemeler arasında alüminyum alaşımları, kompozit malzemeler, titanyum alaşımları ve yüksek mukavemetli çelikler yer alıyor.
C919’da kullanılan yeni malzeme oranı, Boeing 737 ve Airbus 320’ye kıyasla da daha yüksek. Bazı yeni malzemeler, Çin’in sivil uçaklarında ilk kez geniş bir şekilde kullanılmış oldu.
Şu an, Çin, C919 test uçaklarında kullanılan kompozit malzemelerin çoğunu ithal ediyor. Çin, kompozit malzeme kullanımında da yerlileşme sürecini başlatmayı istiyor.
C919, Çin’in sivil havacılığının rekabet gücünü artıracak
Dünyanın en hızlı büyüyen sivil havacılık piyasalarından birine sahip Çin, Airbus’ın A320 ve Boeing’in 737 MAX gibi orta mesafe menzilli yolcu uçaklarıyla rekabet etmek için yerli C919 uçağını geliştirdi.
2015 yılında üretim hattından çıkan C919, 2017 yılında ilk uçuşunu başarılı bir şekilde gerçekleştirdi.
2019 yılından bu yana, 6 adet C919 jet uçağının kara ve uçuş testleri farklı kentlerde gerçekleştirildi.
158 ila 174 koltuk kapasiteli C919 uçaklarının standart uçuş menzilinin 4 bin 75 kilometre, maksimum uçuş menzilinin ise 5 bin 555 kilometre olduğu bilgisi verildi.
Kaynak: CRİ