Satışlarda ve istihdamda artışın yaşandığı otomotiv satış sonrası sektörü, bu yılın ikinci çeyreğinden daha umutlu. OSS’nin üretici üyelerinin yüzde 60’ı Türkiye genelinde yatırıma devam ediyor . Özellikle Çin’deki konteyner krizi, üretim krizi Türkiye’ye pozitif yansıdı.
Otomotiv Satış Sonrası Ürün ve Hizmetleri Derneği (OSS), üyelerinin katılımıyla düzenlediği ‘1. Çeyrek Sektörel Değerlendirme Anketi’yle bu yılın ilk çeyreğini mercek altına aldı. Anket sonuçlarına göre yılın ilk çeyreğini satış, ihracat ve istihdamdaki artışlarla geride bırakan sektör, ikinci çeyrekten daha da umutlu. Geçtiğimiz yılın Ocak-Mart dönemine göre yurt içi satışları yüzde 19’a yakın artan OSS üyeleri, yılın ikinci çeyreğinde satışlarda yüzde 12’lik bir artış bekliyor.
Özellikle üreticiler yatırım planlıyor
Yatırım planları da incelenen ‘Sektörel değerlendirme anketi’nin sonuçlarına göre; bu yılın ikinci çeyreğinde yatırım planlayan üyelerin oranı yüzde 45’i buldu. Özellikle üretici üyelerin yatırım planlarında bir önceki döneme göre artış yaşandığı gözlemlendi. Bir önceki ankette üretici üyelerin yüzde 45’e yakını yatırım planlarken, bu oran son ankette yüzde 60’a yükseldi. Dağıtıcı üyelerde ise yüzde 34 olan bu oran, yine son ankette yaklaşık yüzde 36’ya çıktı.
Şubeleşme Türkiye geneline yayıldı
Anketle ilgili açıklamalarda bulunan OSS Derneği Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Sekreteri Ali Özçete, “Sektörde istihdam alanında bir artış yaşanıyor. Yakıt fiyatlarındaki, kargo maliyetlerindeki artış ve pandemi süresince kargoların teslim edilememesinden kaynaklanan sıkıntılar süreci tetikledi ve Türkiye genelinde homojen bir şubeleşme yapısına gidildi. Sektör paydaşları tüm zorluklara karşın Türkiye genelinde yatırıma devam ediyor” diye konuştu.
Özçete, “Üretim tarafında pozitif bir ambiyans var. Özellikle Çin’deki konteyner krizi, üretim krizi Türkiye’ye pozitif yansıdı. Ama üreticilerin ihracata yoğunlaşmasının iç pazarda ürün bulma noktasında sıkıntılara sebebiyet verdiği gözlemleniyor. Sektördeki firmalar ikinci çeyrekte ciroda artış bekliyor. Bu, enflasyonun üzerinde bir artış beklentisi. Sektör, mevsim normallerinden dolayı da ikinci çeyrekten daha umutlu” değerlendirmesinde bulundu.
Sektörün en büyük sorunu ‘tedarik’
Ankete katılanların yüzde 86’ya yakını yaşadıkları öncelikli sorunu “tedarik problemleri”, yüzde 70’i “döviz kuru / kur artışı” olarak tanımladı. Üyelerin yüzde 69’a yakını bu soruya “kargo maliyet & teslimat problemleri” yanıtını verdi.