Bu sabahki Guardian gazetesi Londra merkezli Bodrum liman işletmecisini, Abramovich’in 600 milyon Dolarlık süperyatıyla ilgili olarak suçlaması haberine yer verdi, İşte detaylar;
Rus oligark Roman Abramovich’in içerisinde 48 lüks oda ve 60 personelin bulunduğu Bermuda bayraklı süperyatı Solaris, 21 Mart 2022’de Türkiye’ de Bodrum koylarına girmiş ve demir atmıştı. Avukatlar, Türkiye’deki Global Liman İşletmeleri tesisinin, gemilerin yanaşmasına izin vererek İngiltere yaptırımlarını ihlal ediyor olabileceğini söylüyor.
Hukuk uzmanları, 2007’den beri Londra Menkul Kıymetler Borsası’nda işlem gören Global Liman İşletmeleri’nin, yaptırıma tabi bir kişiye ait bir süper yatın limanlarından birini kullanmasına izin vererek “çok büyük bir risk” aldığını söyledi.
Shipping intelligence service Marine Traffic – Denizcilik istihbarat servisi Marine Traffic’e göre 140 metre uzunluğunda, helikopter pisti ve yüzme havuzu bulunan Solaris, geçtiğimiz hafta Bodrum Kruvaziyer Limanı’na geldi. Liman, merkezi Londra’da Mayfair’de bulunan Global Ports Holding tarafından işletilen 22 terminalden biri.
Chelsea futbol kulübünün eski sahibi Abramoviç, hükümetin Ukrayna işgalini sona erdirmesi için Vladimir Putin’e baskı yapma çabalarının bir parçası olarak geçen ay İngiltere yaptırımlarından etkilenen birkaç Rus milyarderden biri. Boris Johnson, yaptırım uygulanan kişilerin “ellerinde Ukrayna halkının kanı olduğunu” söylemişti.
Avukatlar, Global Liman İşletmeleri’nin, mali yaptırımlara maruz kalan biriyle bağlantılı bir süper yatın barındırılması için liman veya diğer ücretleri kabul etmesi halinde, muhtemelen Birleşik Krallık yaptırım yasalarını ihlal etme riskiyle karşı karşıya olduğunu söyledi. Birleşik Krallık yaptırım yasaları, İngiliz şirketlerinin, yaptırım uygulanan kişiler tarafından kontrol edilen şirketlerden veya varlıklardan ödeme kabul etmesini engeller.
Kennedys hukuk firmasının bir ortağı olan Michael Biltoo, Global Port Holdings’in Birleşik Krallık yaptırımlarını ihlal etme konusunda “kesinlikle risk altında … çok büyük bir risk” olduğunu, Financial Times gazetesine “Onlara tavsiyede bulunsaydık, ‘Durun, birkaç kontrol yapmanız gerekiyor’ derdik” şeklinde açıkladı.
Forensic Risk Alliance’ın bir ortağı olan Simon Taylor ise şunları söyledi: “Birleşik Krallık, yaptırım yasaları için katı sorumluluk talep ediyor ve algılanan boşlukları hızla kapatıyor. Şirketler, özellikle yüksek profilli davalarda potansiyel riske karşı tetikte olmalı ve cezalardan ve itibarın zarar görmesinden kaçınmak için mümkün olduğunca hızlı hareket etmelidir.”
Global Liman İşletmeleri, yorum taleplerine yanıt vermedi.
Ukraynalı protestocular geçen hafta Solaris’in Bodrum limanında demirlemesini durdurmaya çalıştı. Optimist Yelken Takımı Ukrayna’nın üyeleri, küçük bir teknede, “Ukrayna’da savaşa hayır” sloganları atarak ve ülkelerinin bayrağını sallayarak geminin karşısına çıktı.
Hepsi işgalden önce Ukrayna’dan ayrılmış olarak, bir yarışmada yarışmak için Türkiye’de bulunan genç bir yelken takımının parçasıydılar.
Solaris, Barselona’da acil onarımdan geçiyordu, ancak Avrupa Birliği ülkeleri yaptırım uygulanan bireylerin mal varlıklarına el koymaya başlayınca 8 Mart’ta aceleyle Barselona’dan ayrıldı. Dört gün sonra, Bodrum’a varmadan önce sadece AB’de olmayan Karadağ’ın Tivat limanında durdu.
Türkiye, İngiltere, ABD ve AB’nin Putin ile yakın ilişkilerden yararlandığına inanılan oligarklara kısıtlamalar getirmek için birleşmesine rağmen Ruslara yaptırım uygulamayı reddetti. Türkiye Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu, bu hafta oligarkların “elbette” hoş karşılandığını ve uluslararası hukuka göre Türkiye’de iş yapabileceklerini söyledi.
Abramovich’in sahip olduğu daha da büyük bir süper yat olan Eclipse de şu anda Türkiye’de demirlemiş durumda. 162,5 metre ile dünyanın en büyük ikinci süper yatı olduğuna inanılan Eclipse, 22 Mart’ta Marmaris limanına ulaşmıştı.