Dünyayı saran koronavirüs salgınıyla birlikte çip krizi, üretim ve lojistik maliyetleri ile hammadde bulunurluluğuyla boğuşan otomotiv sektörü, 2021’i 10.4 milyon az araç üretimiyle kapattı. Sektör şimdi de Rusya’nın Ukrayna’ya açtığı savaşın kıskacına girdi.
Tüm dengeleri alt üst eden Kovid-19 salgını, otomotiv sektörünü derinden sarstı. Pandemi bir yandan elektrifikasyon sürecini hızlandırırken, diğer bir yandan da çip krizini ortaya çıkardı. Enerji ve lojistik maliyetlerinin artması da hem üretimi azalttı hem de üretim masraflarını artırdı. Tüm bu yaşananlar araç tedariğinde gecikmelere neden olurken, fiyatların da sürekli artmasına sebep oldu. 2019 yılından beri olumsuzluklarla boğuşan otomotiv sektörü tam toparlanacakken, şimdi de Rusya’nın Ukrayna’ya açtığı savaşın etkilerine maruz kalacak.
Hammaddenin yüzde 40’ı Rusya’dan
Bu savaşın otomotiv sektörüne olan etkileriyle ilgili açıklamalarda bulunan Motor Aşin CEO’su Saim Aşcı, “Tedarik ve enerji piyasalarındaki gergin atmosferin, otomotivi de hammadde tarafında etkileyip yeni bir kriz riski ortaya çıkaracak. Zira Rusya en önemli hammadde tedarikçilerinden ve otomotiv sektöründe küresel hammadde ihtiyacının yüzde 40’ını karşılıyor” diye konuştu.
Aşçı, “Rusya otomotivde kullanılan nikelin tedarikinde dünyada üçüncü sırada. Çip üretiminde kullanılan neon ve C4F6 (hekzaflorobütadien) gazlarının tedarikinde de Rusya, Ukrayna ile birlikte en önemli tedarikçi konumunda. ABD’nin yılda 8 milyon tondan fazla neon ve C4F6 türü gaz tükettiğini ve Ukrayna’dan ithal ettiğini de hatırlatmak istiyoruz” dedi.
Avrupa’ya ihracatta azalma olabilir
“OİB verilerine göre ülkemizin otomotiv ihracatında 9’uncu sırada yer alan Rusya’ya, 2021’de 705 milyon dolarlık ihracat yapıldı. Bunun 625 milyon dolarlık kısmını ise tedarik sanayi kapsıyor” diyen Aşçı, “Ukrayna içinse bu rakam 220 milyon dolar. Otomotivde ihracatın büyük bölümünü AB ülkelerine yapan ülkemizin, savaş nedeniyle ekonomik darboğaza girecek bu ülkelerden pazar kaybı yaşama riskini göz ardı etmemek gerekiyor” İfadesini kullandı. Aşçı şunları söyledi: “ABD ve Avrupa ülkeleri, Ukrayna ve Rusya’dan tedarik ettiği kritik hammaddeleri ve komponentleri alternatif pazarlardan tedarik ederek üretimi regüle edebilir. Fakat bu durum sebebiyle araç başı üretim maliyetlerinin tekrar artacağını öngörüyoruz; iç pazar dahil otomotiv üretiminde ve tedarik sanayinde daralma ile karşı karşıya kalabiliriz.”